Leervragen onderzoeken
Vraag 1: Waarom is dit belangrijk?
Mensen leren vooral als er een urgentie is. Ze moeten het gevoel hebben dat het ertoe doet, en merken dat er echt iets op het spel staat. Vragen naar het belang helpt dan om die focus scherp te stellen. U kunt op die manier ook hefbomen vinden die een vage thematiek concreet maken.
Vraag 2: Hoe moet het resultaat eruit zien?
Als we elkaar over een jaar zouden spreken, wat zou er dan veranderd moeten zijn? Wanneer zijn we tevreden? Hoe scherper het resultaat, hoe duidelijker de weg die de vorming moet inslaan.
Vraag 3: In welke concrete situaties missen we vaardigheden?
Voor vormingen geldt vaak: hoe concreter, hoe beter. Dus neem zeker de tijd voor deze stap. De informatie die u in deze stap verzamelt is cruciaal om de vormingsactiviteit echt op maat te maken. Vraag ook verder rond naar antwoorden en materiaal.
Vraag 4: Wie kan ons helpen om het resultaat te bereiken?
Vaak denken we daarbij vooral aan externe lesgevers, maar het loont de moeite om verder te kijken. Zijn er in het brede werkveld bepaalde collega’s die dit heel erg goed kunnen? Of kunt u in een verwante sector een kijkje nemen?
Vraag 5: Welke concrete leersituatie kiezen we?
Afhankelijk van het antwoord op bovenstaande vragen, kunt u nu nadenken over de werkvorm. Een klassieke cursus kan een goed idee zijn, maar loopt het risico om theoretisch te zijn. Misschien kunt u voor deze vraag juist beter aankloppen bij collega’s en bijvoorbeeld eens meelopen in een andere organisatie? Een derde interessante werkvorm is intervisie waarbij u collega’s samenbrengt rond deze vraag en vooral heel veel van elkaar gaat leren. Mengvormen zijn natuurlijk altijd mogelijk én interessant.
TIP: dit gesprek kan ook een opstapje zijn naar een intern vormingsbeleid.
Mag het een beetje meer zijn? Wil u dieper graven? Of bent u op zoek naar een andere, meer creatieve methode? Vraag dan advies aan Jacqueline van Leeuwen en ontwerp samen met haar een draaiboek op maat.