Erfgoeddag en Erfgoedweken
Game On! Erfgoeddag 2025 daagt u uit: durf te spelen, betreed het speelveld van ons erfgoed en ontdek nieuwe en oude verhalen. Het is tijd voor actie, blijf dus niet aan de zijlijn. Speel, geniet en leer spelenderwijs over de geschiedenis en het erfgoed dat daarvan getuigt. Van sport tot spel, gokken en beginnersgeluk, techniek en vaardigheid, over erfgoed in beweging: op zondag 27 april 2025 brengt Game On! tradities en innovaties samen in een viering van onze culturele rijkdom.
Tussen 21 april en 2 mei 2025 zijn er ook opnieuw de Erfgoedweken voor scholen.
Tussen 21 april en 2 mei 2025 zijn ze er weer: de Erfgoedweken. In 2024 wisten zo'n 107 Erfgoedklasbakken samen meer dan 10.000 leerlingen warm te maken voor erfgoed(werk). Bent u er volgend jaar ook bij?
In 2025 zet Krokuskriebels aan tot spelen! Want spelen kan en kent iedereen, jong en oud, ongeacht achtergrond. Wie speelt, ontmoet, beleeft, ontdekt, leert en groeit. Krokuskriebels nodigt families én musea uit om meer plek te geven aan (samen) spelen.
Nu de Olympische Zomerspelen Parijs 2024 de wereld steeds opnieuw inspireren en verbinden, kijken wij alvast vooruit naar Erfgoeddag 2025. Onder het motto 'Game On!' staat die bijzondere dag voluit in het teken van sport en erfgoed.
Op zoek naar inspiratie voor Erfgoeddag 2025? Ontdek hoe (inter)nationale archieven hun sporterfgoed belichten.
Spelen kan op verschillende manieren: als sport, kinderspelletje, speelgoed, bordspel, ritueel … En dat doen we over heel de wereld. Vaak zijn er ook in Vlaanderen sporen terug te vinden van die verschillende spelelementen uit de hele wereld.
Wetenschappers zijn het erover eens: het is belangrijk om te blijven spelen als volwassene. Welke goede redenen daarvoor te bedenken zijn, leest u in deze blog.
Deze tekst werd geschreven door Birgit Geudens, office manager | HR-medewerker bij FARO. Wat heb ik met games? Niks, nada. Ik ben nu eenmaal ‘van een andere generatie’. Waarom koos ik dan nét twee games uit voor dit blogbericht naar ...
Bij Sunken Tower, gespecialiseerd in historisch speldesign, staat historisch erfgoed centraal in het spelontwerp. Dat erfgoed mag nog meer tot leven komen in gezelschapsspellen, om zowel het erfgoed- als het spelpubliek op nieuwe manieren te bereiken.
Jongeren zijn de toekomst van erfgoedorganisaties – als bezoekers, vrijwilligers of zelfs als medewerkers. Maar hoe bereikt u hen? In een dynamische samenleving waar jongeren een cruciale stem verdienen, biedt Bamm! praktische inzichten.