Partnerschappen als inspiratie voor aanbod tijdens Erfgoedweken

Foto: Erfgoedklasbak SAAMO & Stadsmuseum Lier in het Sint-Ursula-Instituut Lier, Erfgoedweken 2024 © FARO

Stadsmuseum Lier zocht in aanloop naar de Erfgoedweken uit met welke partners het zijn verhaal zou kunnen delen met het publiek. Een eerste samenwerking met SAAMO toont meteen hoe het museum zijn blik (en die van jongeren) wil verruimen.

Partnerschap buiten het erfgoedveld

SAAMO is een organisatie die focust op maatschappelijk opbouwwerk, een vorm van sociaal werk die met innovatief projectwerk en geëngageerd buurtwerk mensen samenbrengt. Samen hopen ze een aanzet te geven voor verbeteringen in het beleid. Zo zet de organisatie in op een sterkere solidariteit in buurten en op collectief burgerschap. SAAMO is ook de drijvende kracht achter het project Ons Gedacht, waarbij in Lier gefocust wordt op de strijd tegen armoede en sociale uitsluiting.

Verloop Erfgoedweken

Kenneth van Sant (SAAMO, Ons Gedacht) vergezelde Erfgoedklasbak Johny bij een interactief bezoek aan het Lierse Sint-Ursula-Instituut. Daar getuigde Johny over zijn vroegere ervaringen als thuisloze, terwijl Kenneth meer vertelde over de werking van SAAMO. Leerlingen uit het zesde jaar arbeidsfinaliteit werkten tijdens het vak PAV al rond budgetbeheer maar konden nu met hun (persoonlijke) vragen ook op een andere manier nadenken over ambities en tegenslag in het leven. Vanuit deze invalshoek leverde het gesprek over wat een ‘thuis’ betekent andere dynamieken op. Leerlingen definieerden ‘thuis’ al gauw als een plek waar je op iemand kan rekenen en waar je met iemand kan praten, en niet zozeer als een plek die je mooi maakt met spullen die je kan kopen.

Erfgoedweken als experiment

Stadsmuseum Lier koos ervoor om bij Erfgoedweken 2024 te werken rond thema 'Thuis' van Erfgoeddag © FARO

Stadsmuseum Lier nam zo het thema van Erfgoeddag over als thema voor de Erfgoedweken, wat ze de mogelijkheid gaf om breder te reflecteren over een museaal activiteitenaanbod over dit thema. Griet van Opstal, coördinator Stadsmuseum en erfgoedwerking, ziet de Erfgoedweken dan ook graag als een proeftuin: “Al van bij de eerste verkenningen kunnen we betrokken leerkrachten bevragen en horen hoe de thematiek (nog beter) kan aansluiten bij hun lesprogramma”.

Museum en school, een stevig partnerschap

De school ziet in het Stadsmuseum al langer een partner om de grenzen tussen het klaslokaal en de buitenwereld te verkennen. Door steeds met elkaar in dialoog te gaan groeit er een sterkere band tussen de school en het museum, en dat mag hier in kleine stapjes gebeuren. Zo is het bezoek tijdens de Erfgoedweken geen eindpunt of een eenmalige vorm van outreach, maar eerder een opstap in een gezamenlijk parcours dat ongetwijfeld nog een vervolg kent. Het museum verkent zo hoe het zijn maatschappelijke rol in de stad kan uitrollen en samen met scholen verder aftoetsen.

Hoe bouwt u aan een samenwerking met scholen en andere partners? In welke stappen pakt u dat aan? Hebt u ervaringen, tips en suggesties te geef? Dan hoort FARO dat graag: mail naar eva.begine@faro.be. Bent u zelf nog op zoek naar hoe u de banden met scholen kunt versterken? Dan denkt FARO daar graag mee over na!

Foto: Erfgoedklasbak SAAMO & Stadsmuseum Lier in het Sint-Ursula-Instituut Lier, Erfgoedweken 2024 © FARO

eva.begine