Een omgevingsanalyse maken
Een beleidsplan met doelstellingen moet gebaseerd zijn op een grondige analyse. Dat onderzoek gebeurt tijdens de omgevingsanalyse, waarbij je met open blik evalueert, analyseert en verkent. Deze omgevingsanalyse valt uiteen in vier grote vragen die je allemaal zal moeten beantwoorden:
- Welke producten en diensten zijn aan vernieuwing toe?
- Wat kan er achter de schermen beter?
- Voor welke uitdagingen staan het erfgoed, de erfgoedgemeenschappen en andere stakeholders?
- Wat is de impact van zowel erfgoedgerichte trends als bredere maatschappelijke evoluties op je werking?
Al deze informatie moet uiteindelijk leiden tot een overzicht van sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen (en ambities) in de SWOT(A). Maar voordat het zover is, kan je de ontdekkingen alvast tussentijds samenvatten. Bovendien kan je nog een extra fase aan het planningstraject toevoegen: het ontwerpen van nieuwe producten of diensten.
De grote lijnen vatten we handig voor je samen in een video van 9 minuten. Hieronder gaan we dieper in op heel wat elementen.
Hoe ga je te werk?
De omgevingsanalyse is omvangrijk en je trekt er best de nodige tijd voor uit. Toch zal je niet alles even diepgaand kunnen uitspitten, maar moet je keuzes maken. Het is echter wel belangrijk dat je de vier bovenstaande vragen allemaal aan bod brengt in je traject. De werkwijze is als volgt:
- Bekijk eerst welke gegevens je al hebt. Ongetwijfeld heb je al heel wat informatie verzameld in trajecten van permanente evaluatie en monitoring. Lijst die alvast op en vul ze aan op het basisschema.
- Bekijk vervolgens wat je nog mist: voor welke domeinen moet je nog een extra inspanning leveren? Welk domein is het belangrijkste en waar kan een snelle oefening volstaan?
- Vul op basis daarvan het schema met de procesplanning verder aan.
Aan de hand van de uitgewerkte voorbeelden kan je zien hoe andere organisaties de puzzel hebben gelegd en een traject op maat hebben gemaakt.
Meer weten over hoe je cijfers kan analyseren? Dat lees je hier.