Een omgevingsanalyse maken
Een beleidsplan met doelstellingen moet gebaseerd zijn op een grondige analyse. Dat onderzoek gebeurt tijdens de omgevingsanalyse, waarbij u met open blik evalueert, analyseert en verkent. Deze omgevingsanalyse valt uiteen in vier grote vragen die u allemaal zal moeten beantwoorden:
- Welke producten en diensten zijn aan vernieuwing toe?
- Wat kan er achter de schermen beter?
- Voor welke uitdagingen staan het erfgoed, de erfgoedgemeenschappen en andere stakeholders?
- Wat is de impact van zowel erfgoedgerichte trends als bredere maatschappelijke evoluties op uw werking?
Al deze informatie moet uiteindelijk leiden tot een overzicht van sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen (en ambities) in de SWOT(A). Maar voordat het zover is, kunt u de ontdekkingen alvast tussentijds samenvatten. Bovendien kunt u nog een extra fase aan het planningstraject toevoegen: het ontwerpen van nieuwe producten of diensten.
Hoe gaat u te werk?
De omgevingsanalyse is omvangrijk en u trekt er best de nodige tijd voor uit. Toch zal u niet alles even diepgaand kunnen uitspitten, maar zal u keuzes moeten maken. Het is echter wel belangrijk dat u de vier bovenstaande vragen allemaal aan bod brengt in uw traject. De werkwijze is als volgt:
- Bekijk eerst welke gegevens u al heeft. Ongetwijfeld heeft u al heel wat informatie verzameld in trajecten van permanente evaluatie en monitoring. Lijst die alvast op en vul ze aan op het basisschema.
- Bekijk vervolgens wat u nog mist: voor welke domeinen moet u nog een extra inspanning leveren? Welk domein is het belangrijkste en waar kan een snelle oefening volstaan?
- Vul op basis daarvan het schema met de procesplanning verder aan.
Aan de hand van de uitgewerkte voorbeelden kunt u zien hoe andere organisaties de puzzel hebben gelegd en een traject op maat hebben gemaakt.
Meer weten over hoe u cijfers kunt analyseren? Dat leest u hier.