Custom app event, kaarten openen, spelen maken, timers

Timer

Timer

Met een timer kunt u automatisch na bijvoordeeld 5 seconden naar een andere scene in het scenario gaan. Dit kan het startscherm zijn of een andere scene naar keuze.

Bvb als u in scene2 een kort filmfragment wil tonen en daarna automatisch verder gaan naar scene3. U plaats de geuploade video in scene2 (zonder full-screen) en plaats een timer van 10 seconden bij de video. Na 10 seconden de video te zien zal de gebruiker automatisch doorschakelen naar scene2.

TIP: De timer werkt niet bij content dat een nieuw scherm opent, zoals een website, image carousel, youtube video,...
Custom App event

Custom App EVENT

Deze functie gebruikt u bij het maken van games/spelen en zorgt voor het tellen van de punten en het openen van content. U kan Custom App event ook gebruiken om gebruikers onmiddellijk door te sturen naar de kaart of het scanvenster op het einde van een verhaal of om een tour te openen.

Wanneer u gebruik maakt van "send event go to previous page" doe dit dan steeds op een scene waar geen andere content op staat (of verwijder de extra content bij layers). Doet u dit niet dan kan er een error bij Android devices optreden.
Gamification met ErfgoedApp
Gamification met ErfgoedApp

Hoe spelen en zoektochten maken met de ErfgoedApp?

  • Activeer gamification bij het maken van de tour om punten te verzamelen en een prijs te winnen.
  • U kunt punten geven of afnemen door een custom app event te plaatsen in een bepaalde scene.
    • Event name: addPoints (ook als u punten wilt afnemen).
    • Send event: uitzetten (tenzij u alleen punten wilt geven).
    • Event Parameter: bv. +2 of -2 afhankelijk of u punten wilt bijgeven of niet.
  • U plaatst er zelf bij of iemand punten wint of verliest, het custom app event zorgt alleen voor de score.
  • Om valsspelen te vermijden kunt u per scenario maar één keer punten geven of afnemen.
  • U kunt dit alleen testen als u een tour maakt en die test.
  • Inspiratie voor originele spelconcepten vindt u op de SpelenSite, lees zeker ook de pagina over erfgoedspelen.
Punten geven in de ErfgoedApp met custom app event

Een voorbeeld van een tour die gebruik maakt van het geven van punten zijn de billenkarrenroutes.

Content bijladen tijdens de tour

Door nog niet alle punten zichtbaar te maken van bij de start kan u leuke zoektochten maken. Het volgende punt zal pas verschijnen als u een raadsel heb opgelost, iets gescant, of op een bepaalde plek bent geraakt. U mag het punt dat u bijlaadt niet opnemen in de tour.

  • EventName: LoadContent
  • Send Event: aan of afklikken. 
  • Event Paramter: RemoteID van het content-item dat moet geladen worden, zie afbeelding hieronder
content bijladen
Content bijladen

Een voorbeeld van een tour die gebruik maakt van het bijladen van content is Charlottes Tijdreis.

Een gps-punt niet zichtbaar maken met dontshow

Hou een punt verborgen door "dontshow" te typen bij category, het punt zal niet verschijnen op de kaart.

dontshow om een gps-punt niet zichtbaar te maken

Een tour openen vanuit de content

Dat kan via het custom-app event OpenTour. Als je het nummer van de tour meegeeft (bvb 451) bij de event parameter sluit dit de huidige content en opent de specifieke tour. 

OpenTour

Een voorbeeld is het infobordje "Kasteel Tillegem" te bekijken via de dichtbij of de kaart als er geen andere tour actief is. Wanneer u op "ontdek" drukt komt u op de tour.

De kaart openen vanuit de content

Dat kan via het custom-app event OpenMap .

OpenMap

De Scanner openen vanuit de content

Dat kan via het custom-app event OpenScanner.

OpenScanner

Het toetsenbord (keypad) openen vanuit de content

Dat kan via het custom-app event OpenKeypad

keypad openen

De wandelknooppuntenkaart openen vanuit de content

Dat kan via het custom-app event walking

walking

De fietsknooppuntenkaart openen vanuit de content

Dat kan via het custom-app event cycling

cycling

De langeafstandkaart (GR) openen vanuit de content

Dat kan via het custom-app event longdistance

longdistance

De erfgoedlocaties kaart openen vanuit de content

Dat kan via het custom-app event heritagelocations

heritagelocations

Een externe API call aanroepen

U kan via callHttp een externe url aanroepen die bvb geluid laat starten in een tentoonstelling, een geurmachine activeert, een licht laat schijnen,... Op deze manier kan u de ErfgoedApp integreren met slimme devices of custom Arduino IoT oplossingen. De mogelijkheden zijn enorm maar voor de hardware en software oplossing zorgt u zelf, de ErfgoedApp beperkt zich tot het aanroepen van de externe dienst via een url.

externe http call