Ontdek FARO’s lerende netwerken en collegagroepen

Sfeerbeeld trefdag erfgoedcellen © FARO

U hebt het vast al gemerkt: de voorbije maanden nodigde FARO u hartelijk uit om deel te nemen aan een lerend netwerk. Daarnaast bestaan er al enkele jaren collegagroepen. Wat is het verschil tussen deze vormen? In dit blogbericht maken we een stand van zaken op en zetten we de huidige initiatieven even netjes op een rij.

Lerende netwerken

Deze werkvorm heeft als voornaamste doel het ontwikkelen van nieuwe werkwijzen, producten of inzichten.

  • De kennis en ervaring die daarvoor nodig is, bestaat dus nog niet in de sector en we steken de koppen bij elkaar om stappen vooruit te kunnen zetten.
  • Een lerend netwerk werkt altijd naar een output toe (een tool, een publicatie, een overzicht van inspirerende voorbeelden uit andere sectoren, een verslag van de experimenten).
  • Onze lerende netwerken beginnen altijd met een kick-off, waarbij we een grote groep uitnodigen. We bevragen de deelnemers wat zij als de doelen van het netwerk zien en hoe ze willen samenwerken.
  • Vervolgens tekenen we een traject uit van een aantal sessies die we samen met de groep voorbereiden. We kunnen bijvoorbeeld samen teksten lezen, een externe spreker uitnodigen of vooral brainstormen en experimenten opzetten.

FARO neemt in lerende netwerken de rol op van facilitator en mededeelnemer. De inhoud van de bijeenkomsten komt dus samen met de deelnemers tot stand. We verdelen de taken en ook het resultaat is gezamenlijk.

Onze huidige lerende netwerken (en plannen op korte termijn):

Collegagroepen

Deze werkvorm heeft als voornaamste doel: het delen van bestaande kennis en ervaringen om elkaar te inspireren. Het gaat dus niet expliciet om het ontwikkelen van een vernieuwende praktijk.

  • De deelnemers willen hun eigen werk verbeteren door te horen wat anderen doen, of door een concrete casus aan elkaar voor te leggen (in dat geval wordt een collegagroep een intervisiegroep).
  • Er kan een output zijn (bijvoorbeeld een verslag) maar dat hoeft niet: de groep werkt niet expliciet naar zo’n output toe.
  • De deelnemers beslissen samen wat er op de agenda komt en wie wanneer een ervaring deelt. Ze kunnen bijvoorbeeld een specifieke focus of vraagstelling bepalen.
  • Het gaat in grote lijnen om steeds dezelfde aanpak waarbij een collega vertelt en de anderen vragen kunnen stellen en in groepjes doorpraten, al dan niet aan de hand van richtvragen of een methodiek.

Onze huidige collegagroepen

  • Collegagroepen van de erfgoedcellen: collegagroep digitaal, collegagroep participatie, collegagroep erfgoedzorg (contactpersoon: Gregory)
  • Behoud en beheer van bibliothecair en documentair erfgoed (samen met de Vlaamse Erfgoedbibliotheken, contactpersonen bij FARO: Julie en Tine)
  • Communicatie (contactpersonen: Roel en Elien)
  • Digitaliseringsprojecten (contactpersoon: Bram)
  • Herbestemmen (contactpersoon Anne-Cathérine)
  • Slow Artd (contactpersoon: Katrijn)

Spelregels voor deelnemers

Deelnemen aan een lerend netwerk of collegagroep betekent dat u inzichten, ervaringen, bedenkingen en suggesties wil delen. Daarom maken we bij de start afspraken. Die kunnen er bijvoorbeeld zo uitzien:

  • cocreatie: er is geen docent, de groep werkt mee; 
  • vertrouwelijkheid bij het delen van informatie; 
  • give and take
  • engagement en aanwezigheid; 
  • we willen groeien en leren over onszelf en de ander; 
  • we willen leren uit feedback; 
  • niemand heeft het monopolie op de waarheid, het gaat niet om gelijk halen. 

Er kan nog meer bij!

Hebt u nog suggesties voor een nieuwe collegagroep of lerend netwerk? Laat het ons weten!

Foto: Trefdag erfgoedcellen 2023, Aalst © FARO

Jacqueline van Leeuwen