Hoe vertelt u het verhaal van uw organisatie nog beter? Drie tips!

Verkopen van de pruiken, anoniem, 1795. Publiek domein via Rijksstudio

Ik dacht dat ik de enige was die dol is op missieteksten en doelstellingen. Maar kijk: Ken Veerman deelt mijn enthousiasme. Hij schreef er zelfs een boeiend boek over dat ik met plezier gelezen heb. En dat kunt u ook, want Vertellers, geen verkopers kunt u lezen én lenen via onze FARO-bibliotheek. In dit blogbericht deel ik drie gouden tips die ik uit het boek meeneem.

Tip 1 | Weg met de "braafpraat"

Houdt u van wollige en algemene verkoopspraatjes? Neen toch? De vraag is dus hoe we op een meer prikkelende manier kunnen spreken over onze organisaties. Een basisinzicht dat ik van Ken Veerman heb opgedaan, is dat er eigenlijk drie soorten organisaties bestaan:

Cover boek 'Vertellers, geen verkopers'
  • Klantgedreven organisaties, die een gat in de markt willen vullen en vooral willen bieden wat de klant wil. Zo commercieel zijn wij niet.
  • Passiegedreven organisaties, die het niet kunnen laten om nieuwe dingen te creëren en daarvoor uiteindelijk wel een publiek nodig hebben. Erfgoedorganisaties denken soms dat ze kunstenaars zijn, maar eigenlijk zijn ze type drie:
  • Missiegedreven organisaties, die niet zozeer een gat in de markt willen vullen, maar wel de wereld veranderen.  Ze hebben een maatschappelijke rol en willen mensen overtuigen om mee te doen. Bijvoorbeeld om te strijden tegen onrecht, om iets waardevols door te geven of om het leven beter te maken.

Het probleem is volgens Ken Veerman (en ik volg hem daarin) dat heel wat managementtools zijn ontworpen voor commerciële organisaties. Erfgoedorganisaties willen echter niet zomaar slaafs volgen wat de klant nu wil, maar willen nadenken over hoe ze die 'klant' kunnen verrijken (in niet-economische zin). Het gaat om andere waarden. Ze vullen geen gat in de markt, maar wel gaten in harten en hersenen.

Een mooie opdracht dus en toch zijn missies vaak zo braaf. Ken Veerman kwam vooral ook heel wat waarden tegen die zodanig algemeen zijn, dat niemand zich ermee kan verbinden. Misschien is het zelfs beter om waarden te  beschrijven waar mensen ook tegen kunnen zijn? Dan wordt het gesprek met de buitenwacht alvast een stuk spannender.


Maar ook onze missies en de pitches bij mogelijke sponsors kunnen beter en scherper. Hoe? Dat leren we in dit boek en onder andere in tip twee.

Tip 2 | Draai het mes nog eens rond in de wonde!

 Dit op het eerste gezicht nogal heftige advies vond ik heel inspirerend. Het komt kort gezegd op het volgende neer:

  • Weet goed waar uw bezoekers of gebruikers tegenaan lopen: wat zit hen dwars in het leven, en waar hopen ze op? (Bijvoorbeeld: ik hou ervan mensen te ontmoeten maar ik baal van oppervlakkige gesprekken.)
  • Begin met dat probleem te benoemen. "Heeft u ook het gevoel dat u steeds maar over koetjes en kalfjes praat?" Lekker zout in de wonde strooien dus!
  • Voeg dan een oplossing toe en plak die aan de ergernis met het woordje 'daarom': "Daarom willen wij mensen aansporen tot debatten en gesprekken die dieper graven".
  • Omschrijf de toekomst die u voor ogen hebt als een helder 'zodatje': "Zodat onze bezoekers hun aannames op het spoor zijn gekomen en wijzer buiten gaan".
  • Kortom: "Beste bezoeker of beste investeerder, hier wil u toch bij zijn of aan meewerken?"

Toegegeven, mijn voorbeeldzinnetjes zijn niet echt messcherp. Om tot zo'n mooi verhaal te komen moet u natuurlijk wel een beetje onderzoek doen. In het boek vindt u handige technieken en zelfs invulschema's om de wrijving op te zoeken en erachter te komen wat mensen echt raakt. Met heel veel voorbeelden er ook nog eens bij.

Tip 3 | Durf te vragen

Een laatste tip die ik meeneem uit dit boek gaat over netwerken. Ik weet niet hoe blij u wordt van receptiesettings, maar ik kan daar wel eens verloren lopen. Dat zal in de toekomst niet meer gebeuren! Want ik neem de volgende keer gewoon een vraagstuk mee, in deze vorm:

  • Ik wil mensen helpen met (het versterken van hun leiderschapsrol).
  • Dat doe ik door (leermomenten te ontwerpen).
  • Ik ben op zoek naar (inspirerende voorbeelden en sprekers).
  • Kan u me helpen of kan u me in contact brengen met mensen die me kunnen helpen?

 Voila: geheid volgt een gesprek dat niet over koetjes en kalfjes gaat!

U kan me dus verwachten met deze vraag tijdens het Groot Onderhoud. En als u nu ook dit boek leest en een vraag voorbereidt, dan hebben we elkaar ongetwijfeld veel te vertellen!

Logo FARO-bibliotheek

Wil u Vertellers, geen verkopers inkijken of lenen? Een bezoek brengen aan de FARO-bibliotheek kan op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag, na afspraak, van 8.30 tot 16.30 uur. Een afspraak maken kan eenvoudig via bibliotheek@faro.be of 02 213 10 60.

Onze dienstverlening is volledig gratis. U kunt maximum vijf boeken lenen, de uitleentermijn bedraagt één maand. Raadpleeg ook onze online catalogus of surf naar faro.be/bibliotheek voor meer info.

Tip: snuister ook eens door de aanwinsten van de voorbije drie maanden.

Foto: Verkopen van de pruiken, anoniem, 1795. Publiek domein via Rijksstudio

Jacqueline van Leeuwen