Ook voor de (internationale) erfgoedsector brengt de klimaatverandering grote uitdagingen met zich mee. De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, het KIK en FARO sloegen eind december alvast de handen in elkaar, met als resultaat een 'Klimaatverklaring voor Erfgoedorganisaties'.
Inclusief en meerstemmig zijn: dat is toch het streven van elk museum vandaag? Dat we nog een lange weg te gaan hebben, blijkt uit de documentaire 'White Balls on Walls' van Sarah Vos over het Stedelijk Museum in Amsterdam.
Een stoutmoedige vraag van de Universiteit van Vlaanderen, die FARO-directeur Olga Van Oost natuurlijk moest weerleggen. Op een laagdrempelige en toegankelijke manier bovendien, met een opinie in Knack en een video.
Hoe belangrijk is onderzoek in uw erfgoedorganisatie? En wat is dat eigenlijk, ‘onderzoek’ in een erfgoedorganisatie? FARO lanceert een gloednieuw traject rond onderzoek en kennisontwikkeling en gaat samen met u op zoek naar mogelijke antwoorden.
Hoe bent u dit jaar gestart? Met volle overtuiging of eerder aarzelend? In deze nieuwjaarsbrief leest u dat FARO bruist van de plannen. Maar evengoed dat we er sereen mee moeten omgaan. Meer Kairos dus, en flink wat minder Chronos.
Dekoloniseren of niet? Is dat de vraag? Of is het eerder: waar wachten we nog op? Een verslag van FARO-collega Olga Van Oost vanuit Bristol.
Deze week valt het jaarverslag 2021 van FARO in de bus. Trots en dankbaar dat ons werk wordt gewaardeerd door de cultureel-erfgoedsector. Én dat het rendeert! 'U ondersteunen en helpen groeien' is ons motto: dat blijven we zeer graag doen.
Wat als musea – en bij uitbreiding ook andere erfgoedorganisaties – worden gebruikt voor politieke, commerciële of andere doeleinden? Wat als de relatie met de raad van bestuur moeizaam tot helemaal mank loopt?
De Bijzondere Algemene Vergadering van ICOM in Praag keurde de nieuwe museumdefinitie goed. Daarmee komt een einde aan een intensief proces van overleg, uitwisseling en discussie. Opluchting alom.
Afgelopen zaterdag is de 26ste General Conference van de International Council of Museums begonnen. Nog tot en met 28 augustus zijn honderden museum- en erfgoedprofessionals verzameld in Praag. Een reportage van uw verslaggever ter plaatse.
Hoe gaat Musée de l’Homme in Parijs in zijn publiekswerking aan de slag met emoties en sensoriële beleving? En hoe werkt het aan inclusie? FARO-directeur Olga Van Oost zocht het tijdens een werkbezoek aan Parijs voor u uit.
Hoe interesse wekken voor gebeurtenissen uit het verleden én voor actuele vraagstukken met een zekere complexiteit? Ongetwijfeld een van dé hamvragen waarmee menig erfgoedorganisatie vandaag worstelt. Wel, hallo graphic novel!