Hoe meerstemmigheid echt in de praktijk brengen? Hoe zichtbaar kunnen en moeten we stemmen en acties maken? Het ‘transparante museum’ in Hamburg biedt inspiratie. Een pleidooi voor transparantie en opaciteit!
Wat is een museum? Welke betekenissen en rollen krijgen musea vandaag in de samenleving? Welke teksten en discussies moet u lezen, kennen en volgen om ‘mee’ te zijn? U verneemt er alles over in de vierdaagse cursus ‘Museologie’.
Om de blogreeks over de ICOM-museumdefinitie en het congres in Kyoto af te sluiten, laten we enkele Vlaamse museumprofessionals aan het woord die erbij waren. Hoe schatten zij de discussie over de ICOM-museumdefinitie in? Welke internationale comités lonen de moeite?
Vorige week stemde de internationale museumgemeenschap in Kyoto voor het uitstel van de stemming over de nieuwe ICOM-museumdefinitie. Een waar schouwspel. En dan hebben we het nog niet over de inhoud van het nieuwe voorstel gehad. Wat nu?
Kyoto, zaterdag 7 september 2019. Het was zover. Zou de nieuwe museumdefinitie door de Bijzondere Algemene Vergadering van ICOM worden goedgekeurd of niet? Na een marathonbijeenkomst werd besloten … om de stemming uit te stellen.
Zaterdag 7 september 2019 is een hoogdag voor de internationale museumgemeenschap in Kyoto. Dan wordt het voorstel voor een nieuwe ICOM-museumdefinitie gestemd. En hoewel velen de ‘geest’ van het voorstel steunen, is er ook veel kritiek.
Op de driejaarlijkse ICOM-conferentie in Kyoto laait het debat over de nieuwe internationale museumdefinitie hoog op. Maar ook andere vraagstukken staan prominent op de agenda. Zoals: wat zijn de antwoorden van musea op klimaatverandering en duurzaamheid?
Op de driejaarlijkse conferentie van ICOM wordt volgende week in Kyoto een nieuwe museumdefinitie voorgesteld. Het is de bedoeling dat de internationale museumgemeenschap het voorstel goedkeurt. Maar het is afwachten of dat zal gebeuren.
Wat als de ene bron een groter waarheidsgehalte krijgt dan de andere? En wat zegt dit over ‘ons’ erfgoed, en over de rol van de erfgoedwerker? Gloria Wekker legt de vinger op de wonde.
Was u onder de indruk van ‘Wil’, de roman van Jeroen Olyslaegers over de moeilijke keuzes die een Antwerpse agent diende te maken tijdens WOII? Dan is ‘1942. Het jaar van de stilte’ van Herman Van Goethem verplichte lectuur.
Musea beseffen steeds vaker dat de sleutel tot succes in samenwerking ligt. Het Vlaams-Nederlandse museumtijdschrift Museumpeil omarmt het thema in het jongste nummer, met bijdragen van FARO-collega’s Hildegarde Van Genechten en Bart De Nil.
Beladen, controversieel, schurend erfgoed: waar hebben we het over? Waarom heeft iedereen het er vandaag over? En waarom zou u het er ook eens over moeten hebben? Discussieer mee op 1 april, we willen uw mening horen.