Hoe brengt u een sterk verhaal op Facebook?

Affiche 'Iedereen fotografeert' voor Guy de Coral & Co. Publiek domein via Rijksstudio

Wie vandaag denkt aan een goed uitgebalanceerde communicatiemix, denkt onvermijdelijk ook aan sociale media. Kanalen als Facebook zijn voor veel erfgoedorganisaties dan ook onmisbaar om hun activiteiten bekend te maken en in de kijker te zetten bij een ruim publiek. Een account is bovendien snel aangemaakt, en berichten staan in een wip online.

Maar ... hoe bouwt u aan een sterk verhaal? Hoe vangt u de aandacht van uw volgers? En hoe zorgt u ervoor dat u echt scoort met uw digitale content? In een digitale wereld van algoritmes en advertenties moet alles vlug en compact zijn. Voor een goed verhaal daarentegen, maken we wel graag tijd. In dit artikel bieden we u inspiratie om zelf boeiende, actieve en relevante berichten te delen op Facebook.

Vier bouwstenen voor een goed verhaal

Stel: u wil tickets verkopen voor een tentoonstelling of producten aanbieden. In dat geval schiet u als organisatie snel in promotiemodus. U ontwikkelt een affichecampagne, schakelt partners in die uw campagne mee uitdragen en u zorgt ervoor dat ook de (lokale) pers uw boodschap oppikt.

Mooi, want deze vormen van communicatie zijn en blijven erg belangrijk. Deze promo-aanpak werkt dan ook prima voor alles wat niet met sociale media te maken heeft. Wie zijn verhaal wil doen op Facebook, zoekt zijn heil best in een andere aanpak. Als leidraad voor hoe u daar te werk gaat, houdt u best de vier C's in uw achterhoofd, of: vier bouwstenen voor een goed verhaal.

Hoe werkt het algoritme?

Affiches blijven in het straatbeeld tot iemand ze weghaalt. Mensen blijven nieuwsbrieven ontvangen tot ze zich uitschrijven. Op sociale media ligt dat anders. Of iemand uw berichten ziet, hangt af van de algoritmes en het gedrag van uw doelgroep. Hoe meer iemand in interactie gaat met de berichten op uw Facebookpagina, hoe meer die uw toekomstige berichten te zien krijgt. Het algoritme wil immers aan elke Facebookgebruiker enkel die berichten tonen die belangrijk of relevant zijn. Ook uw netwerk speelt mee. Als veel van uw vrienden in interactie gaan met bepaalde content, dan is de kans groter dat u die ook te zien krijgt.

Hoe begint u aan storytelling?

Niet alles wat u op sociale media deelt, zal per definitie storytelling zijn. Dat hoeft ook niet. Maar hoe meer berichten échte verhalen vertellen, hoe makkelijker u interactie krijgt en hoe vlotter ook uw andere berichten getoond worden aan de groep van mensen die al eerder reageerden. Voor fijne content bestaat geen succesformule, maar u kunt wel de volgende criteria in het achterhoofd houden.

We don't have 30 seconds to listen to advertising,
but we do have 30 minutes to hear a good story

Harde reclame spoelen we liefst zo snel mogelijk door, maar voor een sterk verhaal maken we graag tijd, toch? U kent ondertussen de criteria voor sterke content en houdt de 4 C’s in uw achterhoofd. Wat zijn dan goede manieren om die theorie in de praktijk om te zetten? Snuister even mee door deze voorbeelden.

Kempens Karakter op Facebook
DOEK op Facebook
Geschiedenis voor herbeginners op Facebook
Reuzen Mechelen op Facebook
CC Belgica op Facebook
Unizo op Facebook
Provincie West-Vlaanderen op Facebook
MSK Gent op Facebook

Over naar een strategie

Bent u gestart met het verspreiden van boeiende inhoud die uw doelpubliek aanspreekt? Zorg dan dat het niet bij occasionele berichten blijft maar stop er een heldere strategie achter. De volgende drie stappen bewijzen dat dat ook op een kleinschalige manier haalbaar is.

  • Stap 1:
    Stel een verantwoordelijke aan die de rode draad bewaakt. Deze persoon hoeft niet alles zelf te bedenken en uit te schrijven, maar bewaart wel het overzicht.
  • Stap 2:
    Maak een planning in Excel, via dit gratis sjabloon of via de gratis module van decontentkalender.be.
  • Stap 3:
    Plan uw Facebook- en Instagramberichten in via de Meta Business Suite op business.facebook.com.

In het kort

  • De ontvanger van uw boodschap staat altijd centraal. Wie is die persoon? Welke vragen stelt hij of zij zich? Formuleer berichten steeds met die doelgroep in het achterhoofd.
  • Zorg voor interactie met uw doelpubliek en vermijd eenrichtingsverkeer. Dat is altijd de rode draad als het gaat over sociale media. Probeer zoveel mogelijk een groepsgevoel te stimuleren. Sociale media zijn namelijk per definitie sociaal. Laat mensen dus weten dat ze kunnen én mogen reageren.
  • Zorg dat uw digitale boodschap iets toevoegt aan wat u elders (on- of offline) al de wereld instuurde.
  • Onderzoek vooraf wat uw publiek precies zoekt en verwacht. Zorg voor een logische naam voor uw Facebookpagina. Denk goed na over wat u met de pagina wil bereiken.

Tips

  • Weet u niet goed welke kanalen uw doelgroep het meest gebruikt? Download dan de Digimeter op imec.be. Daarin worden jaarlijks trends rond het mediagebruik van de Vlaming in kaart gebracht.
  • Scoren met creatieve content? I Like Media schreef hierover een boek met meer dan 100 inspirerende voorbeelden, formats en interviews. Bekijk het op ilikemedia.be/boek.
  • Wekelijks recente voorbeelden van sterke communicatie op sociale media toegestuurd krijgen? Meld u dan aan op ilikemedia.be/whatsapp.
  • Is video maken nieuw voor u? Deze programma’s maken monteren eenvoudiger: Kinemaster, Lumen5, Canva of de montagetool van Youtube Studio.
  • Kent u de 'top topicalkalender' al? Die brengt een uitgebreid overzicht van themadagen en kunt u gratis raadplegen op toptopicalkalender.be.

Erfgoed in de Praktijk

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Kristof D’hanens van I Like Media. Tijdens een webinar voor Erfgoed in de Praktijk vertelde hij hoe u de communicatie van uw erfgoedorganisatie en -evenementen met de nodige verhalen kunt doorspekken. Benieuwd welke tips nog meer aan bod kwamen tijdens deze sessie? Neem dan een kijkje in het aanbod van I Like Media. Of hou de vormingskalender van de ‘Erfgoed in de praktijk’ partners in het oog.

Erfgoed in de praktijk’ is het gezamenlijk vormingsaanbod van Histories, FARO, Herita, PARCUM/ Stichting Open Kerken en Davidsfonds. Samen organiseren wij Open Monumentendag, Erfgoeddag, Nacht van de Geschiedenis en Open Kerkenweekend. Binnen die context organiseren wij laagdrempelige workshops die de deelnemers aan deze evenementen helpen bij de organisatie van hun activiteiten n.a.v. die erfgoedevenementen. Zo waren er reeds cursusavonden rond tentoonstellen voor beginners, het promoten van activiteiten, ideeën genereren om een erfgoedverhaal te presenteren en interactief rondleiden. Meer info over deze samenwerking leest u hier.