Zou het geen mooi onderwerp zijn voor een masterscriptie of zelfs een doctoraatsonderzoek? Hoe en de manier waarop strips in musea en tentoonstellingen zijn terechtgekomen, en gebruikt, voorgesteld en geduid worden?
Het lokale niveau staat dicht bij de burger. Daarom is het een ideale schaal om met participatie aan de slag te gaan. In het kader van onze Expeditie Participatie plaatsen we enkele lokale praktijkvoorbeelden in het voetlicht.
Op 18 september organiseren we samen met verschillende partners een werksessie over de gebreken van het huidig financieel systeem, om vervolgens op zoek te gaan naar alternatieve handelswijzen. Vertrekpunt is onze specifieke rol als culturele actoren.
Waarderen vormt de basis voor een duurzame cultureel-erfgoedwerking. FARO helpt vanaf dit najaar zowel beginners als experts op weg door vorming en een toolbox waarin bestaande handleidingen en praktijkvoorbeelden worden verzameld.
Nog tot 30 juni kunt u zich inschrijven voor onze vormingsreeks over collectieplanning voor musea. Mis het niet en schrijf u vandaag nog in!
Hoe zal het lokaal vrijetijdsbeleid er in de toekomst uitzien? Welke trends en maatschappelijke evoluties komen er op ons af? En vooral: hoe kunnen we er op inspelen via het meerjarenplan en de beleids- en beheerscyclus? Een antwoord op deze en andere vragen leest u in een handige pocket die de VVSG...
De elfde editie van de Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel op zondag 1 mei staat in het teken van het thema ‘Armoe troef’. Op een persconferentie, vandaag in het Hallepoortmuseum in Brussel, maakte Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege ook bekend dat Erfgoeddag 2014 op het thema 'Grenzeloos'...
Figurentheater is een eeuwenoude podiumkunst met vele gezichten, die door het gebruik van theaterpoppen, figuren, objecten, beelden en gesofisticeerde speeltechnieken telkens weer verrast. Het Firmament, (t)Huis voor figurentheater stimuleert als landelijk expertisecentrum voor figurentheatererfgoed...
Toegegeven: elk jaar opnieuw is het wat zoeken naar een krachtig beeld dat tegelijk inhoudelijk verrassend is, voldoende sprekend-communicatief blijkt én waarop de publiekscampagne kan geschraagd worden. In een tijd van visuele overvloed zijn ‘eenvoud’, ‘rust’ en het vermogen om de vele...
FAKE? (hoofdletters, met vraagteken) is een uitnodiging om het publiek (en de eigen organisatie of instelling) te confronteren met een aantal zaken die doorgaans net iets minder uitgesproken op de agenda staan: twijfels, technisch-wetenschappelijk onderzoek, het bevragen van zekerheden, halve...