Erfgoeddag, dat gepland was op zaterdag 25 en zondag 26 april, kan dit jaar helaas niet doorgaan. Toch belet dit ons niet om hoopvol vooruit te kijken naar april 2021, wanneer Erfgoeddag én het thema 'De Nacht' hernomen worden.
Zou het geen mooi onderwerp zijn voor een masterscriptie of zelfs een doctoraatsonderzoek? Hoe en de manier waarop strips in musea en tentoonstellingen zijn terechtgekomen, en gebruikt, voorgesteld en geduid worden?
Zopas verscheen de jongste editie van META, tijdschrift voor bibliotheek & archief. META signaleert de nieuwste trends en inspirerende ontwikkelingen in het bibliotheek-, archief-, en documentatieveld. We lichten er een artikel uit.
Hebt u al heel wat expertise opgebouwd omtrent cocreatie? Hebt u veel ervaring in de praktijk? Of voerde u recent onderzoek uit? Dien dan zeker een presentatievoorstel in voor de komende CECA-conferentie in oktober in Leuven.
publiq lanceerde eind januari een nieuwe publicatie over verschillende aspecten uit de geschiedenis van kunst- en cultuureducatie, bekeken vanuit diverse perspectieven.
Werkt uw stad of regio op een innoverende manier rond cultureel erfgoed? Wilt u deze goede praktijk delen met de rest van Europa en tegelijk kennismaken met andere inspirerende voorbeelden? Teken dan in op deze nieuwe Europese oproep.
De Vlaamse minister van Cultuur nam een definitieve beslissing over de projectsubsidies cultureel erfgoed voor projecten die starten in de eerste jaarhelft van 2020. Twaalf projecten ontvangen in totaal 936.000 euro aan subsidies.
Erfgoeddag maakt school! Want in 2021 focust het evenement op het thema onderwijs. Wie nu alvast de samenwerking met leerkrachten wil aangaan, kan zich hierin laten begeleiden in de train-de-trainer 'Buurten met erfgoed'.
De Vlaamse overheid wil het overleg tussen private verzamelaars en musea tijdens deze beleidsperiode stimuleren. Als u dat aanbelangt: lees dan vooral verder.
De nieuwe train-de trainer houdt het vizier gericht op Erfgoeddag 2021, opgezet vanuit het thema 'erfgoed en onderwijs'. Zoveel mogelijk leerlingen laten proeven van het erfgoed in hun omgeving, daar gaan we voor! Hopelijk u ook?