Lees- en bezoektip | Het Onvoorstelbare Verbeeld

Deel uit het verhaal van Jennifer Daniel © Scratch Books

Midden juli opende in Herinneringscentrum Kamp Westerbork de striptentoonstelling Het Onvoorstelbare Verbeeld. De expo brengt een geënsceneerde bloemlezing uit de gelijknamige, nieuwe graphic novel.

Aan de basis van dit dubbelproject (strip en expo) ligt een tachtig jaar oude eenpaginastrip die Kees Ribbens uit een Amerikaans archief opdiepte. Ribbens is een gereputeerde Nederlandse cultuurhistoricus die verbonden is aan het NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies, met een bijzondere belangstelling voor strips. Het werk waarover sprake is van August Maria Froehlich, een uit Oostenrijk-Hongarije naar de VS gemigreerde stripmaker. In 1944 maakte hij een kortverhaal van amper zes vakjes dat hij Nazi Death Parade noemde, zeg maar een beknopte maar ijzingwekkende samenvatting van wat er gebeurde met mensen die in een vernietigingskamp terechtkwamen.

De zes stadia: de aankomst, het roven en sorteren van de spullen, de passage in de douche, de gaskamer, het roven van gouden tanden uit de mond van de lijken en, ten slotte, het verbranden van de slachtoffers. Froehlichs zesluik was gebaseerd op de getuigenissen en beelden uit het in juli 1944 door het Rode Leger bevrijde vernietigingskamp Majdanek, in het oosten van Polen. Over de horror van die plek werd in Russische, maar ook in Britse en Amerikaanse kranten bericht: gaskamers, crematoria, lijken, massagraven en opslagruimtes met de bezittingen van de onfortuinlijke gevangenen werden er gedetailleerd omschreven. Froehlichs strip werd begin 1945 gepubliceerd, op het moment dat de meeste Duitse vernietigingskampen nog volop in bedrijf waren. Het is een van de vroegste uitbeeldingen van de verschrikkingen die daar plaatsvonden. 

Tekeningen

© Jeroen Janssen

In het begeleidende dossier bij de graphic novel schrijft Ribbens: “Tekeningen konden verduidelijken wat niet in woorden was uit te drukken of waarvan eenvoudigweg fotomateriaal niet of nauwelijks voorhanden was. Dat gold in het bijzonder voor de behandeling waaraan Joden werden onderworpen. De vervolging waaraan zij werden blootgesteld – identificatie, discriminatie en verdere ontrechting, isolatie, resulterend in deportatie en moord – was tijdens de oorlogsjaren geleidelijk aan bekend geworden in dat deel van de westerse wereld dat niet onder de voet was gelopen door de as-mogendheden. Maar te midden van al het andere oorlogsnieuws trok het niet automatisch grote belangstelling die leidde tot verontwaardiging in brede kring.” 

Vandaar het idee om het onvoorstelbare – de ontmenselijking van groepen doodgewone mensen en de wreedheden die daaruit voortkwamen, tot en met de eerste genocide op industriële basis – te vatten in nieuwe, korte stripverhalen.

Tien hedendaagse stripmakers uit Nederland, Duitsland en België, met verschillende achtergronden en leeftijden, brachten vanuit hun eigen perspectief een verhaal in de context van drie voormalige naziconcentratiekampen: Neuengamme in Duitsland, de Dossinkazerne in Mechelen en Kamp Westerbork. De graphic novel Het Onvoorstelbare Verbeeld verscheen zopas in vier talen (Duits, Engels, Frans en Nederlands). 

Reizende expo

De tien stripverhalen vormen het hart van de tentoonstelling. Fragmenten hieruit worden van context voorzien door historische voorwerpen, bijzondere (audiovisuele) fragmenten van zowel experts als ooggetuigen, informatie over het maakproces en de motivatie van de tekenaars. Zowel de strip als de expo Het Onvoorstelbare Verbeeld zijn het resultaat van een samenwerking tussen het Herinneringscentrum Kamp Westerbork en Museum Kazerne Dossin, Gedenkstätte Neuengamme, NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies en uitgeverij Scratch Books.

De tentoonstelling is tot 1 september te zien in Herinneringscentrum Kamp Westerbork, en reist daarna door naar Kazerne Dossin in Mechelen en vervolgens naar Neuengamme. De graphic novel Het Onvoorstelbare Verbeeld is vanaf eind deze maand overal verkrijgbaar.

Afbeeldingen: (boven) illustratie uit Hofnar, het verhaal van Jennifer Daniel; (onder) illustratie uit Kitja, het verhaal van Jeroen Janssen & Arezoo Moradi © de auteurs en Scratch Books

Roel Daenen