Visie: digitale strategie van het Rijksmuseum
Toegegeven, het is een open deur. Het digitale is vandaag alomtegenwoordig in de samenleving. De impact van all things digital op het gedrag van mensen, de manier van werken en de organisatiemodellen is enorm. Deze ontwikkeling heeft een heel grote invloed op de volledige museumpraktijk. Vandaar dat we de noodzaak en urgentie van een digitale (beleids-)strategie niet genoeg kunnen benadrukken.
De Collegagroep Digitale Participatie brengt museummedewerkers samen die hier vanuit collecties, publieksbemiddeling, communicatie én beleid aan (willen) werken. Op 22 november 2018 was Saskia Scheltjens, hoofd Research Services van het Rijksmuseum Amsterdam, te gast. In deze nieuwe publicatie leest u haar bevindingen en aanbevelingen. De presentatie vindt u hieronder of via Slideshare.
Save the date!
De volgende Collegagroep Digitale participatie komt samen op maandag 25 maart 2019, te Mechelen in het Museum Hof van Busleyden. Diezelfde dag organiseert FARO ook een Collegagroep Communicatie. Noteer alvast de datum en hou de FARO-agenda in de gaten voor meer informatie!
Lees meer over het digitale museum
Op de CEST-pagina vindt u een handleiding voor 'De opmaak van een digitale strategie voor een museum'.
In 2017 publiceerden we een blogreeks over het ‘digitale museum’.
- Gesprek met Jeroen De Meester van Stedelijke Museum en Erfgoed Antwerpen
- Gesprek met Evi Bert van het M HKA
- Gesprek met Rony Vissers en Bert Lemmens van PACKED vzw
- Gesprek met Pascal Ennaert en Matthias Vandermaesen van de Vlaamse Kunstcollectie
- Gesprek met Alexandra Pauwels van M Museum
Foto's:
- Johannes Vermeer, Het melkmeisje. ca. 1660. Rijksmuseum, Rijksstudio
- Jan Toorop, Marguérite, 1868-1928. Rijksmuseum, Rijksstudio