Saskia Scheltjens over musea en hun digitale strategie
Digitale participatie: een zaak van heel het museum
Op 11 januari 2018 gaven we de aftrap van de Collegagroep Digitale Participatie. Deze collegagroep is het vervolg op de Collegagroep Digitale Bemiddeling, die we organiseerden tussen 2013 en 2017. Met ‘participatie’ kiezen we heel bewust voor een begripsverruiming. We merkten immers dat een ‘digitale bemiddeling’ tussen museum en publiek zich niet mag of kan beperken tot de dienst of de persoon die zich met publiekszaken bezighoudt. Als de digitale bemiddeling echt wil lukken, moet je ook makkelijk aan de slag kunnen gaan met digitale collecties. En daarvoor moet je dus beroep kunnen doen op de persoon/personen verantwoordelijk voor collecties, onderzoek en/of tentoonstellingen.
Vandaar dat deze collegagroep zowel medewerkers van de bemiddeling, educatie en communicatie uitnodigt, als medewerkers die zich over de (digitale) collecties ontfermen. Idealiter nemen ook leidinggevenden deel aan de collegagroep. Het ontwikkelen van een ‘digitale strategie’ is immers een zaak van beleid en strategie! Van iedereen dus.
Saskia Scheltjens
Na geslaagde bijeenkomsten op 11 januari 2018 bij FARO en op 29 maart 2018 in M Leuven, nodigen we u graag uit voor de volgende sessie op donderdag 22 november 2018 in het Rubenianum te Antwerpen. De keynotespreker is Saskia Scheltjens, hoofd Research Services van het Rijksmuseum te Amsterdam.
Saskia begon haar loopbaan als kunstbibliothecaresse in het toenmalige Provinciale Museum voor Moderne Kunst Oostende (PMMK), het huidige Mu.ZEE. Deze bibliotheek opende op 18 maart 2005 voor het publiek. Van 2005 tot 2008 was ze coördinator bibliotheek in de Rijksmuseum Research Library van het Rijksmuseum. Ze was verantwoordelijk voor de selectie van een nieuw bibliotheeksysteem (Koha) en de modernisering en stroomlijning van de bibliotheekadministratie en -organisatie. Vanaf 2009 werkte Saskia bij de Universiteit Gent als faculteitsbibliothecaris Letteren en Wijsbegeerte. Ze was een drijvende kracht bij de reorganisatie van de 50 bestaande vakgroep- en seminariebibliotheken tot één centrale faculteitsbibliotheek. Maar de lokroep van het Rijksmuseum klonk luid en nu werkt ze er dus opnieuw, maar dan als hoofd ‘research services’.
Be there!
Saskia Scheltjens weet als geen ander hoe belangrijk een uitgewerkte digitale strategie op lange termijn is voor het museum. Een strategie die door de directie wordt aangemoedigd, gesteund en uitgedragen binnen de hele organisatie. Schrijf dus zeker in voor de collegagroep van 22 november. Registreer en ontdek ook de rest van het programma, door hier te klikken.
Het Groot Onderhoud staat dit jaar trouwens volledig in het teken van participatie. Ook digitale participatie staat op het programma. Interesse? Registreer dan nog snel voor sessie 6: Yes, you c@n: participatie via sociale media, met Mar Dixon, Britse socialemedia-experte als keynotespreker!
Foto: Mannetje met bordje 'Share'. Foto: CC0