Een gloednieuw kader voor cultuur- en kunsteducatie - dat is de uitkomst van de UNESCO wereldconferentie in februari 2024. Maar wat staat er in dat kader? En wat betekent dit voor het beleid en de praktijk hier in België?
OP/TIL nodigt u uit om uit uw bubbel te breken, de blik te openen en mee ophef te veroorzaken tijdens OP/HEF, hét event voor cultuurmakers met lef.
Webinar over begroten volgens strategische en operationele doelstellingen.
FARO organiseerde in mei en juni 2020 een aantal live-sessies over corona. Daarin zochten we samen met collega’s uit het veld naar antwoorden. In de live-sessies voor musea van 12 mei en 14 mei kwamen vooral vragen omtrent infrastructuur en inrichting aan bod, tijdens de sessie van 5 juni focusten
Van documenten kan je leren. Dat is, in het kort, het uitgangspunt van de werkgroep LeerDok. LeerDok werd opgericht door medewerkers van de erfgoedorganisaties Amsab-ISG, AMVB, ADVN, FARO, FelixArchief, de Koninklijke Bibliotheek van België en Letterenhuis. Zij zijn ervan overtuigd dat archieven
Hoe pakt u als culturele organisatie of instelling een adequate fondsenwerving aan? Een online verslag van Patrick Verstuyft over het driedelig colloquium ‘Geven voor erfgoed en cultuur in België’. Een initiatief van FARO en de Koning Boudewijnstichting.
Onder de verzamelnaam ‘ Buurten met erfgoed ’ organiseerden tal van scholen, verspreid over uiteenlopende gemeenten, verschillende activiteiten voor hun leerlingen rondom het lokale erfgoed aanwezig in de schoolbuurt. Ze deden dat vanuit de overtuiging dat het leren kennen en begrijpen van de wereld
Om een correct beeld te kunnen schetsen van depotproblematiek bij de erkende collectiebeherende Vlaamse cultureel-erfgoedinstellingen anno 2014 peilden we in het Cijferboek Cultureel Erfgoed naar de status van hun depotinfrastructuur. Naast vragen over het type, de omvang en de nog beschikbare
Herinneringen voor de toekomst was een artistiek erfgoedtraject rond het Erfgoeddagthema 2015 (Erf!) en was een samenwerking tussen FARO, MUS-E en vijf erfgoedcellen in Vlaanderen en Brussel. Elke erfgoedcel selecteerde een lokale cultureel-erfgoedorganisatie en een school. Bij voorkeur was dit een
In de museale wereld werd in de voorbij zes-zeven jaar veel ervaring opgedaan inzake het plannen, programmeren, managen, coördineren, opvolgen enzovoort van nieuw- of verbouwprojecten. Het gaat om complexe processen waar iedereen vanuit zijn rol en verantwoordelijkheid als betrokken partij mee te