Op vrijdag 10 december organiseren het Departement CJM en het agentschap Onroerend Erfgoed, in nauwe samenwerking met FARO en het Vlaams Depotnetwerk een studiedag over de minder in het oog springende, maar oh zo belangrijke depotwerking.
Op 10 december organiseren het Departement Cultuur, Jeugd en Media en het agentschap Onroerend Erfgoed in nauwe samenwerking met FARO de studiedag 'Samen inzetten op depotuitdagingen'.
Als eerste museum in Vlaanderen levert het MAS een bijdrage aan de 'BelevenisTafel'. Deze multitouchtafels met tal van applicaties bieden bewoners van zorginstellingen ontspanning en beleving en stimuleren het geheugen.
Er is al jàren sprake van een museumplein tussen het MSK en het S.M.A.K. in Gent. Een plein dat een organische, voetgangervriendelijke verbinding tussen beide musea zou vormen. Dr. Marc Cosyns (UGent) maakte er een sprekende documentaire over.
Het lokale niveau staat dicht bij de burger. Daarom is het een ideale schaal om met participatie aan de slag te gaan. In het kader van onze Expeditie Participatie plaatsen we enkele lokale praktijkvoorbeelden in het voetlicht.
Een onderzoek naar subsidies in de museumsector van het Verenigd Koninkrijk legt prioriteiten vast en geeft aanbevelingen voor een creatievere en duurzame toekomst.
Waarderen vormt de basis voor een duurzame cultureel-erfgoedwerking. FARO helpt vanaf dit najaar zowel beginners als experts op weg door vorming en een toolbox waarin bestaande handleidingen en praktijkvoorbeelden worden verzameld.
Nog tot 30 juni kunt u zich inschrijven voor onze vormingsreeks over collectieplanning voor musea. Mis het niet en schrijf u vandaag nog in!
De elfde editie van de Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel op zondag 1 mei staat in het teken van het thema ‘Armoe troef’. Op een persconferentie, vandaag in het Hallepoortmuseum in Brussel, maakte Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege ook bekend dat Erfgoeddag 2014 op het thema 'Grenzeloos'...
Toegegeven: elk jaar opnieuw is het wat zoeken naar een krachtig beeld dat tegelijk inhoudelijk verrassend is, voldoende sprekend-communicatief blijkt én waarop de publiekscampagne kan geschraagd worden. In een tijd van visuele overvloed zijn ‘eenvoud’, ‘rust’ en het vermogen om de vele...