Campagnebeeld Erfgoeddag 2011 gelanceerd

Campagnebeeld Erfgoeddag 2011

Toegegeven: elk jaar opnieuw is het wat zoeken naar een krachtig beeld dat tegelijk inhoudelijk verrassend is, voldoende sprekend-communicatief blijkt én waarop de publiekscampagne kan geschraagd worden. In een tijd van visuele overvloed zijn ‘eenvoud’, ‘rust’ en het vermogen om de vele, verschillende doelpublieken aan te spreken belangrijke voorwaarden om dit campagnebeeld mee op te bouwen. Daarenboven wilde de Coördinatiecel Erfgoeddag ook expliciet komaf maken met de eeuwenoude ‘beeldvormingstraditie’ die een stereotiep, uitgesproken miserabel en bijwijlen ook dubbelzinnig beeld van ‘de arme’ ophangt.

Dit jaar heeft de Coördinatiecel gekozen voor de symboliek van de hand. Een hand heeft tal van functies en kan evenzo geïnterpreteerd worden. Uit het rijtje mogelijkheden pikken we bijvoorbeeld de helpende of uitnodigende hand, of nog, de onzichtbare hand van de vrije markt, een concept van de beroemde 18e-eeuwse econoom Adam Smith. Het zijn niet zo maar handen, maar handen waarin fragmenten van drie bestaande afbeeldingen (schilderij, affiche en foto) in opgenomen zijn. Dat vereist ook een aandachtiger blik, net zoals bij armoede zelf. Die kan soms heel zichtbaar zijn en in het oog springen – of net niet. 

Bekijk het campagnebeeld en lees het volledige verhaal over de gebruikte beelden op de website van Erfgoeddag. U kan het beeld daar eveneens ophalen.

Roel Daenen