In het weekend van 25 en 26 april zullen we het noodgedwongen even zonder Erfgoeddag moeten doen. Maar niets belet ons om vanuit onze eigen cocon toch te proeven van een paar creatieve activiteiten omtrent 'De Nacht'.
Tijdens het voorbij paasweekend bracht radiozender Klara hulde aan het Collegium Vocale Gent. Het wereldberoemde koor uit Gent blaast dit jaar namelijk 50 kaarsjes uit. Goed voor een uitgebreide terugblik, waarbij ook het erfgoed van de muziekpraktijk in beeld komt.
Figuurlijk dan, want FARO is op zoek naar getuigenissen over hoe de coronacrisis u ertoe aanzet om nieuwe publiekspraktijken uit te proberen.
Erfgoeddag, oorspronkelijk gepland op zaterdag 25 en zondag 26 april, kan dit jaar helaas niet doorgaan. Toch belet dit ons niet om hoopvol vooruit te kijken naar april 2021, wanneer Erfgoeddag én het thema 'De Nacht' hernomen worden.
Werkt uw stad of regio op een innoverende manier rond cultureel erfgoed? Wilt u deze goede praktijk delen met de rest van Europa en tegelijk kennismaken met andere inspirerende voorbeelden? Teken dan in op deze nieuwe Europese oproep.
De titel mag refereren aan een komisch programma, het onderwerp is spijtig genoeg van minder grappige aard. FARO lanceert een databank voor het bijhouden van incidenten met en/of omtrent cultureel erfgoed.
Op 6 december 2019 kwam de collegagroep voor de vierde keer samen bij FARO. In de voormiddag was er keuze uit drie workshops. De presentaties kunt u nu bekijken via dit blogbericht.
Publiq presenteerde vorige week de eerste resultaten van een onderzoek naar de interesse van jongeren in (kunst)musea. Het onderzoek werd afgenomen door de onderzoeksgroep CuDOS van de UGent (vakgroep sociologie), en werd uitgevoerd op initiatief van Art United.
De nieuwe train-de trainer houdt het vizier gericht op Erfgoeddag 2021, opgezet vanuit het thema 'erfgoed en onderwijs'. Zoveel mogelijk leerlingen laten proeven van het erfgoed in hun omgeving, daar gaan we voor! Hopelijk u ook?
Momenteel zijn er zo’n 2.200 vrijetijdsorganisaties die met UiTPAS werken. Om nog meer organisaties warm te maken, start Publiq de campagne ‘Start to UiTPAS’.