Onder de verzamelnaam ‘Buurten met erfgoed’ organiseerden tal van scholen, verspreid over uiteenlopende gemeenten, verschillende activiteiten voor hun leerlingen rondom het lokale erfgoed aanwezig in de schoolbuurt. Ze deden dat vanuit de overtuiging dat het leren kennen en begrijpen van de wereld
Informatie aanbieden bij erfgoed was nog nooit zo eenvoudig. De ErfgoedApp maakt het voor meer dan 1.700 musea en erfgoedorganisaties in Vlaanderen en Brussel mogelijk om via de modernste technologie multimediale informatie aan te bieden aan hun bezoekers. In deze handleiding schetsen we de
Van documenten kan je leren. Dat is, in het kort, het uitgangspunt van de werkgroep LeerDok. LeerDok bestaat uit medewerkers van archieven en erfgoedbibliotheken die ervan overtuigd zijn dat archieven kinderen en jongeren aan het denken kunnen zetten. De medewerkers van Leerdok zijn verbonden aan
Immaterieel erfgoed vind je overal. Denk maar aan de talloze stoeten, streekdialecten, volkssporten, ambachten of tradities die je in Vlaanderen en Brussel tegenkomt. Voor steden en gemeenten zijn er heel wat mogelijkheden om met dit immaterieel erfgoed aan de slag te gaan. 'Erfgoed voor doeners'
Deze tekst maakt u vertrouwd met de basisconcepten van publieksonderzoek en staat stil bij de keuzes, mogelijkheden en obstakels die u hierbij kan ondervinden.
Dit werkboekje gaat over het opzetten van een intern vormingsbeleid. Ons uitgangspunt is de vraag hoe u medewerkers binnen een organisatie kan ondersteunen om hun kennis en hun kunde te versterken. Of, anders geformuleerd, hoe zij alle kansen krijgen om bij te leren en zich verder te ontwikkelen. En
Het agentschap Kunsten en Erfgoed publiceert een nieuwe drietalige folder over het uitvoeren van de visienota Een beleid voor immaterieel cultureel erfgoed in Vlaanderen (2010, klik hier). Naast de toonaangevende rol die Vlaanderen opneemt, worden haar inspanningen in een mondiale context geplaatst
In 2013 organiseerde FARO voor de eerste keer een zesdelige reeks workshops onder de veelbetekenende roepnaam ‘Vloek of zegen? Marketing in de cultureel-erfgoedsector’. Dat beantwoordde duidelijk aan een nood aan vorming en overleg, want in een mum van tijd was de reeks volzet. De deelnemers –
FARO ontwikkelde samen met enkele partners de methodiek Expert in de klas. Met Expert in de klas krijgen leerlingen les via een webconferentieopstelling. Dit creëert een unieke kans om kennis van buiten de schoolmuren op een interactieve manier binnen de vertrouwde klasomgeving over te brengen
De koffietafel: het is een traditie die onlosmakelijk verbonden is met begrafenissen en het proces van afscheid nemen. Vandaag de dag zijn er veel verschillende invullingen van het verschijnsel. Zowel de klassieke koffietafel als de vele varianten worden in dit boek sprekend in beeld gebracht door...