Welke impact heeft lucht op uw collectie? Hoe gaat u om met ventilatie of schommelingen in luchtvochtigheid? En hoe kan lucht schimmels overdragen? U komt er alles over te weten tijdens een studiedag op 8 mei in Leuven.
Samen met de Nederlandse Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) maakte FARO een Vlaamse versie van de zogenaamde Waterposter. Deze infographic helpt erfgoedbeheerders om hun erfgoed en collecties beter te beschermen tegen water.
Vandaag, 4 november, is het #AskAConservator Day, een initiatief van het American Institute for Conservation (AIC/FAIC). Op deze dag plaatsen conservatoren-restauratoren van over de hele wereld hun beroep in the picture en beantwoorden ze vragen van het brede publiek.
Erfgoedcollecties zijn niet immuun voor de vier natuurkrachten: water, lucht, aarde en vuur. Erfgoedlabo Leuven, FARO en het Belgische Blauwe Schild organiseren samen een reeks van vier studiedagen over calamiteiten en (roerend) erfgoed.
Moeten boeken steeds te lezen kunnen zijn? En kunnen we soms ook meerdere boeken conserveren i.p.v. slechts één exemplaar te restaureren? Deze en andere dilemma’s waren het onderwerp van het tweede internationale CORES-symposium, op 25 mei in Brugge.
Waarderen vormt de basis voor een duurzame cultureel-erfgoedwerking. FARO helpt vanaf dit najaar zowel beginners als experts op weg door vorming en een toolbox waarin bestaande handleidingen en praktijkvoorbeelden worden verzameld.
Met het project 'Zoet, zout & zand' focust Erfgoedcel Kusterfgoed op eetcultuur aan het Belgische strand. De erfgoedcel wil deze zomer zoveel mogelijk verhalen, herinneringen en beeldmaterieel verzamelen over het thema ‘eten op het strand’.
Op 24 oktober gaat voor de vijfde maal op rij de vormingsreeks 'In goede handen: erfgoed in depots' van start. In zes modules wordt grondig ingegaan op cruciale aspecten in het behoud en beheer van erfgoedcollecties. Tijdens de sessies wordt bijzondere aandacht besteed aan praktijkwerk in...
Stel: als gevolg van een calamiteit zijn verschillende objecten gevallen, gebroken, vochtig of doornat geworden of bedekt met een laag stof of roet. Eenmaal de calamiteit onder controle, is het aan de collectiebeheerder(s) om de eerste schade vast te stellen en de al of niet beschadigde...
Naar aanleiding van de wateroverlast in Parijs sloten het Louvre en het Musée d'Orsay afgelopen vrijdag (3 juni) de deuren. Toen het water van de Seine donderdag de drempel van 5,08 meter overschreed trad in het Louvre het calamiteitenplan voor wateroverlast (Plan de Prévention des Risques d...