Werkt of werkte u samen met andere partners rond het depot of het behoud en beheer van uw collectie, zowel binnen de grenzen van uw eigen gemeente als daarbuiten? FARO hoort graag welke praktijkervaring u daarbij heeft opgedaan.
Hoe gaat uw organisatie creatief om met de gevolgen van de coronamaatregelen? Op het nieuwe platform Creatives Unite delen organisaties en spelers uit de culturele, audiovisuele en creatieve sectoren in Europa hun ervaringen. Ook uw bijdrage is welkom!
Bent u al geregistreerd op DICE, de Databank Incidenten Cultureel Erfgoed? Doe het dan nu, want door uw erfgoedincidenten op een eenduidige manier te registreren, krijgt u een scherp zicht op de pijnpunten in uw organisatie.
De Topstukkenlijst werd eind april uitgebreid met een aantal opmerkelijke objecten: een 17e-eeuws manuscript over het studentenleven, een vaandel van de Royal Air Force en zo'n 200 17e-eeuwse tekeningen.
Zou het geen mooi onderwerp zijn voor een masterscriptie of zelfs een doctoraatsonderzoek? Hoe en de manier waarop strips in musea en tentoonstellingen zijn terechtgekomen, en gebruikt, voorgesteld en geduid worden?
Zit u net als de rest van het land ook al twee weken thuis en hebben uw hersenen dringend nood aan een uitdaging? Online vindt u verschillende tools om uw kennis over behoud en beheer en collectiemanagement op te poetsen.
Werkt uw stad of regio op een innoverende manier rond cultureel erfgoed? Wilt u deze goede praktijk delen met de rest van Europa en tegelijk kennismaken met andere inspirerende voorbeelden? Teken dan in op deze nieuwe Europese oproep.
Met collecties en depotruimtes die goed georganiseerd zijn, kunnen musea die collecties op nieuwe en innovatieve manieren gebruiken. En dat is precies waar SHARE-ORG over wil horen!
De titel mag refereren aan een komisch programma, het onderwerp is spijtig genoeg van minder grappige aard. FARO lanceert een databank voor het bijhouden van incidenten met en/of omtrent cultureel erfgoed.
Er is al jàren sprake van een museumplein tussen het MSK en het S.M.A.K. in Gent. Een plein dat een organische, voetgangervriendelijke verbinding tussen beide musea zou vormen. Dr. Marc Cosyns (UGent) maakte er een sprekende documentaire over.