eTwinning-webinar: word erfgoedpartner in een Europees scholenproject

eTwinning Maldegem © eTwinning

Met leerlingen van diverse Europese scholen in gesprek gaan over uw collecties en erfgoedverhalen? Dat kan met een eTwinning-project. Samen met FARO gaat deze organisatie op zoek naar erfgoedexperten om leerkrachten en leerlingen te versterken in hun plannen. 

eTwinning?

eTwinning is een online community waarbij klassen van verschillende Europese landen samenwerken aan een project. De betrokken leerkrachten zijn de trekkers. Samen met de leerlingen geven ze vorm aan authentieke en relevante leerervaringen rond uiteenlopende thema’s in domeinen als technologie, ecologie, diversiteit en meer. Als erfgoedpartner kunt u hen bijstaan om daar ook erfgoedrijke leerervaringen van te maken.

Meer daarover leest u in deze blog of in de publicatie Learning from our past, designing our future: Europe’s cultural heritage through eTwinning van eTwinning en het Europese scholennetwerk.

Yper Museum geeft het goede voorbeeld

Wouter Sinaeve - Yper Museum, tijdens Erfgoedweken 2023 © FARO

Educatief medewerker Wouter Sinaeve trok eerder al naar De Bron (Tielt) voor het eTwinning en Erasmus+ project Behind the walls. Hij gaf er onder meer een Engelstalige workshop over het bewaren van collectiestukken aan een gemengde groep leerlingen. De school werkte voor dit project samen met klasgroepen uit Oostenrijk, Spanje, Polen en Finland.

Die ervaring smaakt naar meer, Wouter pleit dan ook graag voor dit soort Europese projecten: “Als museum partner mogen zijn in zo’n Europees samenwerkingsverband, is altijd een meerwaarde. Al was het maar om telkens weer te mogen vaststellen dat landgrenzen een uitvinding zijn die ver weg staat van ‘het mens zijn’ zelf.”


En ook de leerkracht getuigt in deze reportage (gemaakt tijdens de Erfgoedweken van 2023) dat een samenwerking met museummedewerkers een toegevoegde waarde is, met expertise die ze als leerkracht zelf niet hebben:


Nog een voorbeeld van een erfgoedrijk project vindt u hier. Leerlingen van de eerste graad lager onderwijs werkten hier rond carnavalsvieringen. Bij een ander project ging de aandacht naar nieuwjaarsbrieven.

Waarom zou u stakeholder worden?

Deze projecten bieden scholen de kans om los van klassieke uurroosters bijzondere en vakoverschrijdende ervaringen te bieden aan leerlingen. Dat zorgt er ook voor dat er meer flexibiliteit is om locaties te bezoeken en samen te werken met externe partners. Als erfgoedhuis loont het dus al om partner te worden uit praktische overweging.

Maar er is natuurlijk meer: via eTwinning kunt u op een laagdrempelige manier een internationaal en jong publiek laten meedenken over collecties en erfgoedverhalen. Die participatie kan nog sterker worden als u verder groeit naar een fysiek Erasmus+ programma. Zo leert u uw divers publiek beter kennen: met dit soort projecten maakt u van uw publiek immers nog meer actieve gebruikers en niet zozeer passieve bezoekers.

Welke dialoog wil uw erfgoedhuis aangaan met het jonge publiek? Hoe gaat u op zoek naar verbinding, interactie en verwondering? Door dit samenwerkingsverband zijn er alvast diverse vernieuwende methodieken voorhanden om dat te verkennen en hoort u tegelijk ook de stem van de leerlingen. Zij stellen ongetwijfeld vragen bij collecties die u als educator of curator niet bedacht.

Inschrijving webinar

Bent u er ook graag bij voor een eerste verkennend gesprek tijdens dit webinar op 15 mei (14.00 - 15.30 uur)? Schrijf u dan in via de FARO-kalender. U ontdekt wat allemaal mogelijk is en kunt meteen ook in gesprek gaan met leerkrachten. Zo smeedt u samen plannen voor nieuwe erfgoedrijke eTwinning (en misschien ook Erasmus+) projecten.

Ondertussen al eens meer lezen over de ervaringen van leerkrachten in eTwinning-projecten? Waarover ging het project, hoe hebben ze hun partners leren kennen? Welke stappen hebben ze gezet en wat hebben ze geleerd? U ontdekt het hier.

eva.begine