Het participatieve erfgoedproject ‘De Vierkante Kilometer’ van Erfgoedcel Gent en het STAM werd gekroond tot een van de laureaten van de European Heritage Awards/Europa Nostra Awards. Het maakt ook nog kans op de publieksprijs.
Stadsmuseum Lier zocht in aanloop naar de Erfgoedweken uit met welke partners het zijn verhaal zou kunnen delen met het publiek. Een eerste samenwerking met SAAMO toont meteen hoe het museum zijn blik (en die van jongeren) wil verruimen.
Op 12 september organiseert FARO samen met Scivil, Histories en het AfricaMuseum, een netwerkdag over burgerwetenschap en erfgoed. Inschrijven kan vanaf nu.
Van 3 tot 9 juni is het Internationale Archiefweek, dé week waarin archieven in de schijnwerpers staan.
De jaarlijkse museumconferentie van NEMO in november draait dit jaar rond polarisatie en de belangrijke rol die musea (kunnen) spelen in de huidige democratieën. Geef het programma mee vorm en dien voor 19 juni een voorstel in.
Op maandag 29 april bezochten FARO en Pulse samen met een diverse groep erfgoed- en museummedewerkers het BELvue museum in hartje Brussel. We ontdekten er uit eerste hand de milieuverantwoorde visie van het museum.
Hoe kan slow art leerlingen helpen om voor zichzelf te zorgen? In de workshop ‘Thuiskomen in jezelf: een workshop slow art’ gingen een dertigtal leerlingen uit het buitengewoon secundair onderwijs aan de slag met oefeningen.
Hoe kunnen geschiedenisonderwijs en erfgoed helpen om gevoelens van verbondenheid te creëren in deze complexe tijden? Dat onderzochten collega's Eva en Katrijn tijdens de conferentie '(Be)longing: confronting our memories' van Euroclio.
De Week van de Biodiversiteit (18-26 mei) staat volledig in het teken van biodiversiteit. Het behoud ervan is een cruciale uitdaging. Ook erfgoedorganisaties hebben hierin een rol te spelen.
Jonas Van Mulder (KADOC-KU Leuven) trok tijdens de Erfgoedweken naar De Wijnpers (Leuven) als Erfgoedklasbak. Het bood hem de kans om samen met jongeren na te denken over de waarde van artistieke reflecties op koloniaal erfgoed.