Erfgoedweken: koloniaal erfgoed in vraag stellen met dekoloniale kunst
Jonas Van Mulder (KADOC-KU Leuven) trok tijdens de Erfgoedweken naar De Wijnpers (Leuven) als Erfgoedklasbak. Het bood hem de kans om samen met jongeren na te denken over de waarde van artistieke reflecties op koloniaal erfgoed.
Waar ontstond het idee voor deze Erfgoedklasbakles?
KADOC nodigde in recente expo’s als L’indéfini, met werk van Clémentine Niwemukobwa en ANGLES. Dialogues with Africa Films, met werk van Michèle Magema, Daddy Tshikaya en Yves Sambu al eerder kunstenaars uit om met hun eigen blik naar koloniaal erfgoed te kijken. Voor deze tentoonstellingen creëerden ze nieuwe werken op basis van het historische beeldmateriaal uit de KADOC-collectie. Steeds meer fotografen en filmmakers hebben interesse voor dit materiaal.
Maar wat is nu de functie van deze artistieke reflecties? Loert – aan de kant van de uitnodigende organisaties – tokenisme om de hoek en wordt er zo enkel schijnbaar aan inclusie gewerkt? En ook: hoe zit het met de kritiek van sommigen dat dit eerder een oppervlakkige visuele presentatie is van wat moeilijk erfgoed is? Klopt dat? Of schuilt hier toch een grotere relevantie in die tot nu toe te weinig werd verkend? Jonas wil deze vragen bespreekbaar maken onder jongeren.
Aan de slag in de klas
Foto's: Erfgoedklasbak Jonas van Mulder (KADOC-KU Leuven) in De Wijnpers, Erfgoedweken 2024 © FARO