Ontsluiting is een woord dat vele ladingen dekt. Voor archieven zijn dat doorgaans publicaties of tentoonstellingen. Twee stadsarchieven (die van Leuven en Mechelen) kozen voor de documentaire als vorm om hun verhalen te vertellen.
Het Red Star Line Museum ontwikkelde een ethisch kader voor privacykwesties bij interviews. Ontdek het hier.
Op het programma deze zomer: de immer woekerende stapel boeken en resem interessante podcasts bemeesteren. Vandaag raden we u een podcast aan die uw aandacht meer dan verdient: ‘Classical Queers’ van Klara.
Is polarisatie het buzzwoord van het moment? Ook als erfgoedwerkers nemen we het veel in de mond. Maar wat betekent het precies? En welke strategieën zijn er om met polarisatie om te gaan? Die vragen behandelen we op 4 juli.
Hoe kan slow art leerlingen helpen om voor zichzelf te zorgen? In de workshop ‘Thuiskomen in jezelf: een workshop slow art’ gingen een dertigtal leerlingen uit het buitengewoon secundair onderwijs aan de slag met oefeningen.
Histories en FARO verzamelen verhalen over burgerparticipatie in lokaal erfgoedbeleid. Hebt u ervaring met beleidsparticipatie op lokaal vlak? Dan nodigen we u uit om uw ervaring te delen.
Jonas Van Mulder (KADOC-KU Leuven) trok tijdens de Erfgoedweken naar De Wijnpers (Leuven) als Erfgoedklasbak. Het bood hem de kans om samen met jongeren na te denken over de waarde van artistieke reflecties op koloniaal erfgoed.
Leerlingen van de lagere school ontdekten tijdens een vipactiviteit van Erfgoedcel Denderland de expo Kunst op Voorschrift. Tegelijkertijd maakten ze kennis met de werking van het psychiatrisch centrum Ariadne.
Hebt u het ook een beetje gehad met het cliché dat erfgoed in Wallonië in hoofdzaak bestaat uit het ‘groene’ landschap en het ‘grijze’ industriële verleden? Tijd voor een wat grondiger en meer genuanceerde blik over de taalgrens.
Onder het motto ‘De toekomst is nu’ verkennen we op het Groot Onderhoud, op 30 mei 2024, mogelijkheden om onze erfgoedwerking verder te verduurzamen.