Live-sessie: hoe bezoekers begeleiden in coronatijden?

Foto: Jon Tyson via Unsplash

De deuren van musea zijn sinds 18 mei weer open voor bezoekers. Ondertussen zijn ongetwijfeld ook in uw museum al heel wat bezoekers over de vloer gekomen. En dat brengt weer nieuwe uitdagingen met zich mee. Want hoe gaan bezoekers om met de maatregelen? Welke richtlijnen geeft u hen mondeling best nog een keer mee bij het onthaal? Wat als een bezoeker bepaalde maatregelen niet respecteert? Wat als een bezoeker opdaagt die niet vooraf reserveerde?

Stelt u zich ook deze vragen? Of heeft u andere kwesties over publieksbegeleiding die u graag eens aan collega’s voorlegt? Neem dan deel aan onze live-sessie op 5 juni. Ook als u al eerder deelnam aan een live-sessie n.a.v. de heropening, bent u opnieuw van harte welkom.

Praktisch

De live-sessie op vrijdag 5 juni vindt online plaats via Microsoft Teams. We starten om 14.30 uur, het einde is voorzien omstreeks 16.00 uur.

We focussen tijdens deze bijeenkomst op hoe bezoekers vooraf, tijdens en na het museumbezoek begeleid kunnen worden. Maar ook andere vragen die na de vorige twee live-sessies zijn blijven nazinderen kunnen (opnieuw) aan bod komen. We brengen de meest voorkomende vragen, antwoorden en tips van collega’s ter sprake en bundelen het resultaat achteraf in een brochure. 

Volgende museumcollega’s delen alvast hun ervaringen tijdens deze live-sessie: Hanne Grégoire (afdelingshoofd communicatie, M Museum Leuven), Sofie Vermeiren (afdelingshoofd publieksbemiddeling, M Museum Leuven), Laura Pyl (publiekswerker, Red Star Line Museum) en Erwin Verbist (directeur behoud en beheer, Musea en Erfgoed Antwerpen).

FARO richt zich met dit initiatief tot museummedewerkers in het algemeen, en tot verantwoordelijken en medewerkers publiekswerking, communicatie, onthaal en veiligheidspersoneel in het bijzonder. 

Inschrijven voor deze live-sessie is jammer genoeg niet meer mogelijk, de inschrijvingen zijn afgesloten. Wie ingeschreven is, ontvangt uiterlijk vrijdagvoormiddag 5 juni een link waarmee u kunt deelnemen aan deze bijeenkomst via MS Teams.

We bouwen de live-sessie op aan de hand van de vragen die we vooraf ontvangen. Stuur ons daarom ook úw vraag via het inschrijvingsformulier.

Deel van een reeks live-sessies

Op 12 en 14 mei organiseerden we reeds twee live-sessies over de praktische aspecten van de heropstart van musea. Daarbij wisselden experten en deelnemers tips en voorbeelden uit. De focus lag toen op de productie van een veilige virusvrije omgeving. De meest voorkomende vragen, antwoorden en tips formuleerden we in een handige brochure.

Meer lezen:

Foto: Jon Tyson via Unsplash

Hildegarde Van Genechten