Naast vorming, workshops, uitwisseling van ervaring en goede voorbeelden werkt u in dit traject zelf aan opdrachten. U denkt samen met andere erfgoedverenigingen na over vernieuwing.
De voorbije weken gingen in resp. Antwerpen en Brussel twee nieuwe musea open. Museum De Reede in Antwerpen is een privé-initiatief en uitsluitend gewijd aan grafisch werk. Het Huis van de Europese Geschiedenis in Brussel opende begin mei.
De resultaten van de Datamonitoring archieven (najaar 2022) zijn nu beschikbaar. Lees er alles over in ons nieuwe onderdeel 'FARO-onderzoek'.
Wist u dat het non-profitprogramma van Google via 'Ad Grants' gratis budget biedt aan non-profitorganisaties en dat u daarmee advertenties in de zoekresultaten van Google kunt plaatsen?
Onder de titel ' Business as usual?' organiseert Socius, het Vlaams steunpunt voor sociaal-cultureel volwassenenwerk, op 21 mei een studiedag over het duurzaam besturen van sociaal-culturele organisaties.
Afgelopen vrijdag stemde de ministerraad formeel in met het voorstel van minister van Financiën Geens om de BTW-drempel op te trekken. De drempel waaronder verenigingen en kleine ondernemingen vrijgesteld zijn van BTW-plichten wordt vanaf 1 april 2014 opgetrokken van 5.580 euro tot 15.000 euro omzet...
In theorie weten we het allemaal wel. We moeten medewerkers, stagiairs en vrijwilligers alle kansen geven om zichzelf verder te ontwikkelen. Hen coachen dus, feedback geven, spreken over kwaliteiten en leerpunten. Maar hoe doet u dat nu in de praktijk?
Hoe zorgt u ervoor dat in een organisatie de juiste persoon op de juiste plaats zit? Hoe bouwt u bruggen tussen onderwijs en arbeidsmarkt? En hoe kan u de rijke ervaring van vrijwilligers laten meetellen? Het antwoord op al deze vragen is eenduidig: door te werken met competenties!
De Vlaamse overheid heeft dit najaar de aftrap gegeven voor het Verenigingsloket. Dat moet een digitaal loket worden, waar verenigingen alle aanvragen op de juiste plek en slechts eenmaal moeten indienen. Het doel: het verenigingsleven vlotter en overzichtelijker maken.
Erfgoedorganisaties kennen, zoals alle organisaties, een personeelsverloop. Hoe zorgt u ervoor dat er bij die wissel niet al te veel kennis en kunde verloren gaat? Een aantal internationale handleidingen bieden een oplossing. Is dit ook iets voor Vlaanderen?