Denk mee na over het Verenigingsloket

De Dansmariekes, Carnaval van Halle. Devierd'n via Wikimedia Commons, CC BY 4.0

De Vlaamse overheid heeft dit najaar de aftrap gegeven voor het Verenigingsloket. Dat moet een digitaal loket worden, waar verenigingen alle aanvragen op de juiste plek en slechts eenmaal moeten indienen. Het doel: het verenigingsleven vlotter en overzichtelijker maken. Om dit te kunnen realiseren, rekenen de initiatiefnemers op de inbreng en ideeën van zoveel mogelijk verschillende verenigingen en overheden. Ook uw vereniging kan haar steentje bijdragen.

Een vereniging beheren: geen fluitje van een cent

Vlaanderen heeft een rijk verenigingsleven. Er is ook een rijkdom aan ondersteuningsmaatregelen, vanuit verschillende overheden. Naast deze ondersteuningskanalen, moeten verenigingen ook een reeks administratieve verplichtingen nakomen. Denk bijvoorbeeld aan het bijhouden van een boekhouding, het neerleggen van een jaarrekening of het afsluiten van een vrijwilligersverzekering. Ook bij de organisatie van activiteiten komt heel wat kijken. Wie bijvoorbeeld een evenement organiseert op het openbaar domein, moet een vergunning vragen aan de gemeente. En ook wie materiaal wil ontlenen via een uitleendienst, moet hiervoor een aanvraag indienen.

Een vereniging beheren vraagt dus heel wat administratie en vereist een goed zicht op de verschillende verplichtingen en ondersteuningsmogelijkheden vanuit de verschillende overheden en dienstverleners. Bij deze verschillende contacten moeten keer op keer dezelfde gegevens ingevoerd worden, soms zelfs nog op papier. Denk maar aan identificatie, aantal vrijwilligers, oprichtingsdatum ...

Een digitaal loket

Met het Verenigingsloket wil de Vlaamse overheid die administratieve verplichtingen verregaand vereenvoudigen. Alle informatie en dienstverlening wordt gebundeld.  Bovendien houdt het loket bij welke dossiers of reservaties de vereniging in het verleden heeft ingediend. Nieuwe bestuursleden krijgen zo snel zicht op de historiek van de vereniging.

Het Verenigingsloket richt zich zowel tot vzw’s als tot feitelijke verenigingen. Daarbij komen alle verenigingen in beeld. Denk aan jeugd-, sport- of studentenverenigingen, maar zeker ook aan cultuur- en erfgoedverenigingen.

Ook u kunt meewerken

Het departement CJM, dat dit project coördineert, wil het loket uitbouwen in samenspraak met de lokale besturen én de verenigingen. Op dit moment willen de initiatiefnemers een goed zicht krijgen op de noden en de pijnpunten. Hiervoor hebben zij een reeks stellingen uitgewerkt, waarop u kunt reageren. U kunt ook stellingen toevoegen als u zaken zou missen die voor u belangrijk zijn.

Foto: De Dansmariekes, Carnaval van Halle. Devierd'n via Wikimedia CommonsCC BY 4.0

Gregory Vercauteren