Ontsluiting is een woord dat vele ladingen dekt. Voor archieven zijn dat doorgaans publicaties of tentoonstellingen. Twee stadsarchieven (die van Leuven en Mechelen) kozen voor de documentaire als vorm om hun verhalen te vertellen.
Kent u iemand die immaterieel erfgoed op een inspirerende manier doorgeeft? Nomineer die persoon of organisatie dan voor een plekje op het Register van Inspirerende Voorbeelden rond het borgen van immaterieel erfgoed.
Bezorg ons je kandidatuur voor 15 november 2024 via vacature@stuifzand.be. Je kandidatuur omvat: een recent CV een motivatiebrief je afgewerkte thuisopdracht* in pdf-formaat een afschrift van het gevraagde diploma, eventueel aangevuld met relevante extra diploma’s een uittreksel uit het...
De internationale conferentie Big Stuff, in oktober 2025, focust op de relatie tussen vaardigheden, kennis en kunde en machines. Presenteert u graag uw ervaring? Een voorstel indienen kan tot 1 november.
Wat is er nodig om een ethische datapraktijk te realiseren voor immaterieel erfgoed? Een gloednieuw rapport van Werkplaats immaterieel erfgoed biedt richting, en interessant leesvoer.
In 2025 zet Krokuskriebels aan tot spelen! Want spelen kan en kent iedereen, jong en oud, ongeacht achtergrond. Wie speelt, ontmoet, beleeft, ontdekt, leert en groeit. Krokuskriebels nodigt families én musea uit om meer plek te geven aan (samen) spelen.
Jeugdbewegingen in Vlaanderen, de Sint-Leonardusprocessie van Zoutleeuw, de Hanswijkprocessie in Mechelen en de Sint-Hubertusprocessie in Elewijt zijn nu officieel erkend als immaterieel erfgoed.
Op 18 juni 2024 tekenden de erfgoedcellen en de landelijke dienstverleners present op een contactdag. Het doel? Elkaars werking nog beter leren kennen en nieuwe allianties smeden. Een korte terugblik.
De Week van de Biodiversiteit (18-26 mei) staat volledig in het teken van biodiversiteit. Het behoud ervan is een cruciale uitdaging. Ook erfgoedorganisaties hebben hierin een rol te spelen.
Jonas Van Mulder (KADOC-KU Leuven) trok tijdens de Erfgoedweken naar De Wijnpers (Leuven) als Erfgoedklasbak. Het bood hem de kans om samen met jongeren na te denken over de waarde van artistieke reflecties op koloniaal erfgoed.