Buurten met erfgoed laat leerlingen kennismaken met erfgoed in de omgeving van de school. Hiertoe starten (lokale) erfgoedorganisaties een schooljaar lang een traject op samen met leerkrachten; vaak onder begeleiding van de erfgoedcel. Gezamenlijk werken ze zo een of meerdere lesactiviteit(en) uit
Deze publicatie vloeide voort uit de cursus “Digitaal documentbeheer” van het cursustraject “Digitaliseren en digitaal archiveren” van FARO. Met dit voorbeeld van goede praktijk willen we tegemoetkomen aan de behoefte naar een praktische benadering van digitaal documentbeheer. We vertellen niet
Advies aangeboden aan het Comité van Ministers van de Nederlandse Taalunie door de Raad voor de Nederlandse Taal en Letteren. Het advies is opgesteld door Marco de Niet (directeur DEN), Jeroen Walterus en Bart De Nil (FARO), in overleg met vertegenwoordigers uit de ministeries en instellingen uit
Het onderzoeksproject 'Archipel: Network-centric approach to sustainable digital archives' ging tussen oktober 2009 en september 2011 op zoek naar de technische en organisatorische uitdagingen van digitale langetermijnarchivering. Het Archipel-samenwerkingsverband ging na hoe een netwerkgerichte
Het Europeana Vlaanderen Overlegplatform wil informatie over Europeana verspreiden naar mogelijke belanghebbenden, informatie en adviezen terugkoppelen naar Europeana en de relevante projecten waar Vlaamse partners in betrokken zijn onderling afstemmen. De verslagen van de bijeenkomsten kan u in
De publicatie ‘Erfgoed 2.0: nieuwe perspectieven voor digitaal erfgoed’, die in 2009 verscheen bij Pharo Publishing, attendeert op een aantal actuele tendensen rond erfgoed en ICT. Verschillende auteurs uit zowel academische als professionele ‘erfgoed’-omgevingen in Vlaanderen en Nederland leverden
In 2008 werd het ‘Denktraject erfgoededucatie’ georganiseerd door het Agentschap Kunsten & Erfgoed, VIOE, CANON Cultuurcel, het Departement Cultuur, Jeugd, Sport en Media, in samenwerking met FARO. Het eindverslag van dit denktraject (dd. 6 juni 2008) kunt u hier raadplegen. Het denktraject stelde