De Trefdag is dood, lang leve Assemblee: vanaf 2021 is dit een dag uitsluitend voor Pulsegenoten en spreken we van Assemblee. Verzamelen geblazen op donderdag 9 december in deSingel, Antwerpen!
Na de succesvolle heropstart van de activiteiten afgelopen juni organiseert BRAK (Koepel van Brabantse en Brusselse archivarissen) binnenkort weer een nieuwe BRAK-tiviteit. Ditmaal is het thema ‘Substitutie’.
Neem deel aan de eerste virtuele conferentie van ICA, de International Council on Archives. Die vindt onder het motto Empowering Knowledge Societies plaats van 25 tot 28 oktober 2021.
In een reeks van vier webinars, verspreid over het najaar van 2021 en het voorjaar van 2022, laten we vier internationale toonaangevende experts aan het woord over het archief van de toekomst.
In een reeks van vier webinars, verspreid over het najaar van 2021 en het voorjaar van 2022, laten we vier internationale toonaangevende experts aan het woord over het archief van de toekomst.
Wil uw archief een kwaliteitslabel voor erkende culturele archiefinstelling aanvragen en wil u graag met anderen uitwisselen over dit traject? Dan is deze vorming iets voor u.
Erfgoedcellen, musea en archieven uit eenzelfde regio zijn belangrijke partners in de uitbouw van een regionaal erfgoedbeleid. Door met elkaar samen te werken kunnen zij elkaar versterken, maar erfgoed regionaal ook sterker op de kaart zetten en de erfgoedgemeenschappen gerichter ondersteunen. Om u
'This is not a Game' is een bordspel waarbij leerlingen zich inleven in het verhaal van een vluchteling. Ze doen dit aan de hand van verhaalkaarten en doe-opdrachten die het verhaal vertellen van 14 vluchtelingen, die leefden tussen de middeleeuwen en het heden. Zo krijgen kinderen en jongeren...
Van documenten kan je leren. Dat is, in het kort, het uitgangspunt van de werkgroep LeerDok. LeerDok werd opgericht door medewerkers van de erfgoedorganisaties Amsab-ISG, AMVB, ADVN, FARO, FelixArchief, de Koninklijke Bibliotheek van België en Letterenhuis. Zij zijn ervan overtuigd dat archieven
Onder de verzamelnaam ‘Buurten met erfgoed’ organiseerden tal van scholen, verspreid over uiteenlopende gemeenten, verschillende activiteiten voor hun leerlingen rondom het lokale erfgoed aanwezig in de schoolbuurt. Ze deden dat vanuit de overtuiging dat het leren kennen en begrijpen van de wereld