Tijdens deze praktijksessie leert u hoe u nieuwe educatieve materialen op Erfgoedwijs.be toevoegt en hoe u het bestaand aanbod op Erfgoedwijs.be actueel houdt.
Een activiteitenpakket erfgoededucatie voor 2e en 3e graad secundair onderwijs. In dit erfgoedpakket bieden CANON Cultuurcel, FARO en De Veerman online vijf activiteiten voor jongeren van de 2e en 3e graad secundair onderwijs. Het pakket sluit aan op de nieuwe eindtermen rond historisch bewustzijn
Erfgoed is overal, en erfgoed maakt nieuwsgierig. U kunt er heel veel kanten mee uit. De grote vraag is dan: hoe begint u er heel concreet aan? Hoe doet u dat, een prikkelende erfgoedactiviteit voor kinderen en jongeren opzetten?
Live digitaal gidsen biedt ook na de coronaperiode veel mogelijkheden. Bovendien kan het complementair worden aangeboden naast klassieke, fysieke rondleidingen. In dit webinar werken we daarop verder.
De digitale scheurkalender Erfgoed: steengoed! is een uiterst speelse en toegankelijke manier voor leerkrachten van het lager onderwijs om kinderen te laten proeven van cultureel erfgoed. De scheurkalender is geen lespakket of les maar kan ingezet worden als digitaal tussendoortje in de klas. De
In het nieuwe stadsmuseum staan Lier en de Lierenaars centraal. Het museum wil een ruim perspectief op de stad bieden en moet een plek krijgen in het leven van de inwoners van Lier. Daarom wordt beslist om het museum samen met de Lierenaars uit te bouwen. Het startschot van dit participatief traject
Dit document geeft een inkijk in het leertraject van de collegagroep Klein museum, groot bereik. De collegagroep telde vijf bijeenkomsten in het jaar 2017: collega’s ontmoetten elkaar en wisselden volop ideeën en ervaringen uit omtrent het thema participatie. De collegagroep is een initiatief van
Op 22 januari 2018 organiseerde FARO i.s.m. ICOM-België-Vlaanderen in M Leuven een discussienamiddag over de ICOM-definitie. We nodigden daarvoor François Mairesse uit, ICOFOM-voorzitter en tevens professor museologie aan de Sorbonne. François Mairesse gaf eerst een introductie waarin hij de
Van documenten kan je leren. Dat is, in het kort, het uitgangspunt van de werkgroep LeerDok. LeerDok werd opgericht door medewerkers van de erfgoedorganisaties Amsab-ISG, AMVB, ADVN, FARO, FelixArchief, de Koninklijke Bibliotheek van België en Letterenhuis. Zij zijn ervan overtuigd dat archieven
Onder de verzamelnaam ‘Buurten met erfgoed’ organiseerden tal van scholen, verspreid over uiteenlopende gemeenten, verschillende activiteiten voor hun leerlingen rondom het lokale erfgoed aanwezig in de schoolbuurt. Ze deden dat vanuit de overtuiging dat het leren kennen en begrijpen van de wereld