Impulsdag Kansen voor de kunsten in OKAN

Op 25 april 2024 slaan Katholiek Onderwijs Vlaanderen, LUCA school of arts, Sint-Lukas Academie en S.M.A.K. de handen in elkaar met een programma waar de gemene delers tussen het OKAN-onderwijs en de kunsten worden verkend. De eerste editie van deze samenwerking brengt een aantal interessante praktijken uit het kunst- en onderwijsveld bij elkaar in het museum. Het aanbod bestaat uit dialogen, presentaties en werksessies die mensen met een achtergrond als nieuwkomer wil betrekken bij een artistiek kijken, spreken en maken.

Programma

9.30 uur: Onthaal met koffie en thee

10.00 uur: De vliegeraars

De vormingsdag start plein-air met Museums of Belgium die een open atelier ontwikkelen om vliegers te maken en te vliegeren. Zij onderzoeken hoe tradities een verhaal kunnen worden over de ruimte, burgerschap en het poëtisch potentieel van het leren. 

10.30 uur: Visual Thinking Strategies

Na een korte inleiding door Maureen Magerman (LUCA School of Arts) over de methode van Visual Thinking Strategies in relatie tot mensen met een achtergrond als nieuwkomer kunt u zelf aan het werk in parallelsessies VTS in de expozalen van het S.M.A.K. VTS is een toegankelijke methode om vanuit een kunstwerk een open gesprek aan te gaan. Sessies met Aline Van Nereaux (SMAK) en Carla Langenbick (SMAK)

12.15 uur: Lunch (inbegrepen)

13.00 uur: Keuze uit drie workshops

In de namiddag gaat u praktisch aan de slag in kunsteducatieve workshops die specifiek ontwikkeld zijn voor OKAN-groepen. U maakt kennis met initiatieven uit een museale context, het onderwijs en de sociaal-artistieke sector.

  • Sessie 1: vanuit een kunstonderwijscontext met Raisa Vandamme en Veerle Vervliet (Sint-Lukas Academie Brussel). Vertrekkend vanuit de ‘art integration’ benadering leggen we aan de hand van de portretkunst de link naar een aantal ontwikkelingsdoelen van het OKAN-onderwijs (secundair). We ervaren samen hoe een lesmoment door middel van de kunsten het ontwikkelen van mondelinge vaardigheden en de uitbreiding van woordenschat kan nastreven. We voorzien aan het eind een slotgesprek waarin we onze ervaringen van het atelier delen maar ook vragen, uitdagingen en tips rond art integration en OKAN onderwijs kunnen uitwisselen.
  • Sessie 2: vanuit een museale context met Joris Strouken (SMAK). Het gevoel van geluid is een workshop op maat van OKAN-leerlingen die vertrekt vanuit het werk van Geluidskunstenaar Tarek Atoui. Binnen zijn onderzoek ontwikkelde hij een handleiding voor leerkrachten om op basis van zijn artistieke praktijk zelf aan de slag te gaan. U beleeft deze workshop tussen zijn kunstwerken, achteraf krijgt u de publicatie mee naar huis om er in de klas mee aan de slag te gaan.
  • Sessie 3: vanuit een sociaal-artistieke context met Anne De Loof (BATTERIE). In dit atelier gaan we aan de slag met grafiek-technieken (monotype, vormendruk, ets, lino). Net zoals in onze projecten met de OKAN-jongeren starten we vanuit de leefwereld van de deelnemers en verbeelden en drukken een eigen compositie

14.45 uur: Panelgesprek met moderator Raisa Vandamme (Sint-Lukas Academie Brussel), met Anne De Loof (BATTERIE), Anna Osorio Gil (Don Bosco Sint-Pieters-Woluwe), kunststudenten Nathalia Castillio en Gloria Guarraci.

We sluiten de dag af met een interactief gesprek tussen spelers uit het veld die vanuit unieke posities (leraar, leerling, kunstenaar) over de kansen en obstakels van de gemeenschappelijke grond tussen kunst en OKAN-onderwijs debatteren.

Praktische info

Begindatum
Locatie
SMAK - Stedelijk Museum voor Actuele Kunst, Jan Hoetplein 1, 9000 Gent
Prijs
40 euro
Meer info

Inschrijven via Katholiek Onderwijs Vlaanderen: schrijf hier in.

Elders op FARO

faro | tijdschrift over cultureel erfgoed is het tijdschrift van FARO, het Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed. “The past is a strange
Oehoe, de mascotte van ErfgoedApp, nodigt kinderen en families uit om samen op pad te gaan. Laat u Oehoe ook ...
Waarom worden musea geregeld geviseerd door klimaatactivisten? Deze eerste FARO-podcast gaat op zoek naar antwoorden op de (complexe) vraag hoe ...