Is polarisatie het buzzwoord van het moment? Ook als erfgoedwerkers nemen we het veel in de mond. Maar wat betekent het precies? En welke strategieën zijn er om met polarisatie om te gaan? Die vragen behandelen we op 4 juli.
Stadsmuseum Lier zocht in aanloop naar de Erfgoedweken uit met welke partners het zijn verhaal zou kunnen delen met het publiek. Een eerste samenwerking met SAAMO toont meteen hoe het museum zijn blik (en die van jongeren) wil verruimen.
Van 3 tot 9 juni is het Internationale Archiefweek, dé week waarin archieven in de schijnwerpers staan.
Op maandag 29 april bezochten FARO en Pulse samen met een diverse groep erfgoed- en museummedewerkers het BELvue museum in hartje Brussel. We ontdekten er uit eerste hand de milieuverantwoorde visie van het museum.
Hoe kan slow art leerlingen helpen om voor zichzelf te zorgen? In de workshop ‘Thuiskomen in jezelf: een workshop slow art’ gingen een dertigtal leerlingen uit het buitengewoon secundair onderwijs aan de slag met oefeningen.
Hoe kunnen geschiedenisonderwijs en erfgoed helpen om gevoelens van verbondenheid te creëren in deze complexe tijden? Dat onderzochten collega's Eva en Katrijn tijdens de conferentie '(Be)longing: confronting our memories' van Euroclio.
De Week van de Biodiversiteit (18-26 mei) staat volledig in het teken van biodiversiteit. Het behoud ervan is een cruciale uitdaging. Ook erfgoedorganisaties hebben hierin een rol te spelen.
Jonas Van Mulder (KADOC-KU Leuven) trok tijdens de Erfgoedweken naar De Wijnpers (Leuven) als Erfgoedklasbak. Het bood hem de kans om samen met jongeren na te denken over de waarde van artistieke reflecties op koloniaal erfgoed.
Op 14 mei 1954, precies 70 jaar geleden, nam de algemene vergadering van Unesco het 'Verdrag inzake Bescherming van Culturele Goederen in geval van een Gewapend Conflict' aan.
Leerlingen van de lagere school ontdekten tijdens een vipactiviteit van Erfgoedcel Denderland de expo Kunst op Voorschrift. Tegelijkertijd maakten ze kennis met de werking van het psychiatrisch centrum Ariadne.