Van documenten kan je leren. Dat is, in het kort, het uitgangspunt van de werkgroep LeerDok. LeerDok werd opgericht door medewerkers van de erfgoedorganisaties Amsab-ISG, AMVB, ADVN, FARO, FelixArchief, de Koninklijke Bibliotheek van België en Letterenhuis. Zij zijn ervan overtuigd dat archieven
Voor de allereerste keer bundelen verschillende archieven en erfgoedbibliotheken (Vlaams, federaal, landelijk, lokaal en privé) de krachten. Samen hebben ze LeerDok ontwikkeld, een uitgebreid online educatief pakket voor het secundair onderwijs. En dat is niet toevallig. Er is namelijk steeds meer...
In het Jan-van-Ruusbroeckollege in Laken hebben de Vlaamse ministers Hilde Crevits en Sven Gatz samen met Het Vlaams Instituut voor Archivering (VIAA) het ‘Archief voor Onderwijs’ gelanceerd. Op dit educatief webplatform kunnen alle leerkrachten uit het leerplichtonderwijs terecht voor het gebruik...
In de reeks Musea in dialoog 2014 nodigen FARO, Stad Antwerpen en KMSKA sprekers uit die vanuit een analyse van het huidige en potentiële museumpubliek ideeën en methodes aanreiken om met vernieuwingen om te gaan. Want een toegankelijk en betekenisvol museumbezoek voor iedereen, daar streven we toch...
Op donderdag 19 december deelde Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege samen met FARO, Stichting Lezen en alle steunpunten en fondsen uit de cultuursector het boekje Thuis. 50 jaar migratie uit aan pendelaars. Daarmee gaf ze het startschot voor het jubileumjaar ‘50 jaar migratie’, de...
FARO, LOCUS, VOWB en VVBAD beslisten om een derde beroepskwalificatiedossier voor de bibliotheeksector op te stellen: Bibliotheekdeskundige/informatiedeskundige. Eind augustus komt een werkgroep onder begeleiding van het Agentschap voor Kwaliteit in Onderwijs en Vorming (AKOV) daartoe voor een...
Een kwaliteitsvolle organisatie komt niet als vanzelf; de werking van een museum is immers een complex gegeven. Dit handboek licht alle facetten van integrale kwaliteitszorg op een compacte en gestructureerde manier toe. Het gidst u door het Cultureel Erfgoed Reflectie Instrument voor ZelfEvaluatie...
Voor haar eindwerk Cultuurmanagement onderzoekt Marianne Van Boxelaere de kritische succesfactoren van musea. Bedoeling is om nadien een abstract model te ontwikkelen om de prestaties van een museum te maximaliseren. Dit model zal ze toepassen op een Duits museum waar ze binnenkort stage zal doen...
De ICOM Code of Ethics for Museums werd vernieuwd. De herziene versie besteedt extra aandacht aan hedendaagse trends op gebied van e-publishing en design. De nieuwe versie van de ethische code kan u downloaden via de website van ICOM.
Blikopener is een origineel spelpakket dat het voorbereiden en begeleiden van een museumbezoek met kinderen uit het lager onderwijs een nieuwe dimensie geeft. Op een leuke en leerrijke manier maken de leerlingen kennis met beeldende kunst. Door vooraf in de klas de ogen van de leerlingen letterlijk...