Lees- en bezoektip | Het Onvoorstelbare Verbeeld

Deel uit het verhaal van Jennifer Daniel © Scratch Books

Midden juli opende in Herinneringscentrum Kamp Westerbork de striptentoonstelling Het Onvoorstelbare Verbeeld. De expo brengt een geënsceneerde bloemlezing uit de gelijknamige, nieuwe graphic novel.

Aan de basis van dit dubbelproject (strip en expo) ligt een tachtig jaar oude eenpaginastrip die Kees Ribbens uit een Amerikaans archief opdiepte. Ribbens is een gereputeerde Nederlandse cultuurhistoricus die verbonden is aan het NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies, met een bijzondere belangstelling voor strips. Het werk waarover sprake is van August Maria Froehlich, een uit Oostenrijk-Hongarije naar de VS gemigreerde stripmaker. In 1944 maakte hij een kortverhaal van amper zes vakjes dat hij Nazi Death Parade noemde, zeg maar een beknopte maar ijzingwekkende samenvatting van wat er gebeurde met mensen die in een vernietigingskamp terechtkwamen.

De zes stadia: de aankomst, het roven en sorteren van de spullen, de passage in de douche, de gaskamer, het roven van gouden tanden uit de mond van de lijken en, ten slotte, het verbranden van de slachtoffers. Froehlichs zesluik was gebaseerd op de getuigenissen en beelden uit het in juli 1944 door het Rode Leger bevrijde vernietigingskamp Majdanek, in het oosten van Polen. Over de horror van die plek werd in Russische, maar ook in Britse en Amerikaanse kranten bericht: gaskamers, crematoria, lijken, massagraven en opslagruimtes met de bezittingen van de onfortuinlijke gevangenen werden er gedetailleerd omschreven. Froehlichs strip werd begin 1945 gepubliceerd, op het moment dat de meeste Duitse vernietigingskampen nog volop in bedrijf waren. Het is een van de vroegste uitbeeldingen van de verschrikkingen die daar plaatsvonden. 

Tekeningen

© Jeroen Janssen

In het begeleidende dossier bij de graphic novel schrijft Ribbens: “Tekeningen konden verduidelijken wat niet in woorden was uit te drukken of waarvan eenvoudigweg fotomateriaal niet of nauwelijks voorhanden was. Dat gold in het bijzonder voor de behandeling waaraan Joden werden onderworpen. De vervolging waaraan zij werden blootgesteld – identificatie, discriminatie en verdere ontrechting, isolatie, resulterend in deportatie en moord – was tijdens de oorlogsjaren geleidelijk aan bekend geworden in dat deel van de westerse wereld dat niet onder de voet was gelopen door de as-mogendheden. Maar te midden van al het andere oorlogsnieuws trok het niet automatisch grote belangstelling die leidde tot verontwaardiging in brede kring.” 

Vandaar het idee om het onvoorstelbare – de ontmenselijking van groepen doodgewone mensen en de wreedheden die daaruit voortkwamen, tot en met de eerste genocide op industriële basis – te vatten in nieuwe, korte stripverhalen.

Tien hedendaagse stripmakers uit Nederland, Duitsland en België, met verschillende achtergronden en leeftijden, brachten vanuit hun eigen perspectief een verhaal in de context van drie voormalige naziconcentratiekampen: Neuengamme in Duitsland, de Dossinkazerne in Mechelen en Kamp Westerbork. De graphic novel Het Onvoorstelbare Verbeeld verscheen zopas in vier talen (Duits, Engels, Frans en Nederlands). 

Reizende expo

De tien stripverhalen vormen het hart van de tentoonstelling. Fragmenten hieruit worden van context voorzien door historische voorwerpen, bijzondere (audiovisuele) fragmenten van zowel experts als ooggetuigen, informatie over het maakproces en de motivatie van de tekenaars. Zowel de strip als de expo Het Onvoorstelbare Verbeeld zijn het resultaat van een samenwerking tussen het Herinneringscentrum Kamp Westerbork en Museum Kazerne Dossin, Gedenkstätte Neuengamme, NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies en uitgeverij Scratch Books.

De tentoonstelling is tot 1 september te zien in Herinneringscentrum Kamp Westerbork, en reist daarna door naar Kazerne Dossin in Mechelen en vervolgens naar Neuengamme. De graphic novel Het Onvoorstelbare Verbeeld is vanaf eind deze maand overal verkrijgbaar.

Afbeeldingen: (boven) illustratie uit Hofnar, het verhaal van Jennifer Daniel; (onder) illustratie uit Kitja, het verhaal van Jeroen Janssen & Arezoo Moradi © de auteurs en Scratch Books

Roel Daenen

De oorlog getekend

Barbara Yelin, Emmie Arbel. Die Farbe der Erinnerung © 2023 Barbara Yelin, Reprodukt.

Strips en graphic novels lijken zich uitstekend te lenen voor het vertolken van oorlogservaringen en de impact daarvan op het leven van mensen. Met kennis uit binnen- en buitenland onderzocht de redactie van WO2 Onderzoek uitgelicht waarom dat zo is. Het resultaat: zes rijke bijdragen in het juninummer.

Wat mag u verwachten?

  • Redacteur Anne Marthe van der Bles las Maus, en stelt de hoofdvraag van dit nummer: wat is de kracht van stripverhalen bij het vertellen van historische verhalen over oorlog en geweld?
     
  • Kees Ribbens biedt een handzaam overzicht van de ontwikkeling van de Nederlandse stripcultuur en de aandacht voor de Tweede Wereldoorlog daarin.
     
  • FARO-collega Roel Daenen blikt terug op de ontwikkeling van strips in het museale bestel, en blikt daarmee vooruit naar het boek en de reizende tentoonstelling Het onvoorstelbare verbeeld (in het najaar te zien in Museum Kazerne Dossin).
     
  • Wat als we niet langer historische verhalen schrijven en maken óver overlevenden, maar actief met hen samenwerken? Matthias Lukkes sprak hierover met gelauwerd striptekenaar Barbara Yelin en historicus en germanist Charlotte Schallié.
     
  • Hoe ‘verstrip’ je een historisch verhaal? Redacteur Sophie van den Bergh zocht het uit en sprak met een educator en striptekenaar over het maakproces van een strip over verzetsheld Anton de Kom.
     
  • Annelieke Drogendijk sluit af, en schrijft over haar indrukwekkende leeservaring van GRASS, over Koreaanse vrouwen die gedwongen werden tot seksuele slavernij tijdens de Japanse bezetting.

Tijdschrift WO2 Onderzoek uitgelicht heeft tot doel recente wetenschappelijke inzichten over de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog en recentere voorbeelden van oorlog, geweld en onvrijheid maatschappelijk toegankelijk te maken. Meer weten of bijdragen? Lees meer op: https://www.tweedewereldoorlog.nl/onderzoekuitgelicht

En nog een leestip, als dit onderwerp u interesseert? Lees dan zeker ook het verslag van de eerste conferentie van Comics @ the Museum.

 

Afbeelding: Barbara Yelin, Emmie Arbel. Die Farbe der Erinnerung © 2023 Barbara Yelin, Reprodukt.

Roel Daenen

Schrijf mee aan het stripnummer van Zacht Lawijd

Suske, Wiske en Lambik voor een schilderij van Breugel, in: Het Spaanse Spook © Standaard Uitgeverij

Wie meent dat stripverhalen niet tot de literatuur behoren? Het decembernummer 2024 van het literair-historische tijdschrift Zacht Lawijd is volledig gewijd aan de 9e kunst. En het mooie is: u kunt meewerken!

Zacht Lawijd is een literair-historisch tijdschrift dat focust op de 19e, 20e- en 21e-eeuwse literatuur in Vlaanderen en Nederland. Naast uitgewerkte artikelen bevat het rubrieken met kortere beschouwingen. 

Zacht Lawijd is geen academisch vaktijdschrift. Wel presenteert het vaak nieuw onderzoek voor een breed geïnteresseerd publiek. Het verschijnt vier keer per jaar in samenwerking met het Letterenhuis (Antwerpen) en het Literatuurmuseum (Den Haag). U vindt meer info over het blad op hun website. Net als faro is het lid van Folio, de koepel van de literaire, culturele en erfgoedtijdschriften. 

Nero, Marc Sleen © Standaard Uitgeverij

Het decembernummer richt dus de schijnwerper op de Nederlandstalige strip in al zijn facetten. ‘Al zijn facetten’ kan bijvoorbeeld inhouden:

  • de totstandkoming van een verhaal of reeks,
  • de samenwerking tussen auteurs (scenaristen, tekenaars, inkleurders, beletteraars),
  • de relatie van auteurs met hun uitgever(s) en vice versa,
  • de inspiratiebronnen van auteurs,
  • (artistiek-literaire) meningsverschillen, ruzies, vetes en bondgenootschappen.

En ook nog:

  • financiering, mecenaat en beleid,
  • het werk van een of meerdere recensenten,
  • het productieproces, bijvoorbeeld over:
    • keuzes op het vlak van publicatieforum (krant, tijdschrift, album, digitaal), 
    • formaat (afmetingen),
    • afwerking (slappe kaft vs. harde rug),
    • druktechnieken,
    • distributie.
  • de perceptie van strips (en de plaats ervan binnen het literaire veld),
  • wedstrijden, onderscheidingen,
  • strips en auteurs in tentoonstellingen (en bij uitbreiding: in archieven, erfgoedbibliotheken en musea),
  • stripauteurs en privéverzamelaars,
  • de rol van uitgevers doorheen de tijden.

Enzovoort, enzoverder.

Doe een voorstel!

Heeft u een geweldig idee? Bezorg dan uw voorstel(len) van een (niet eerder gepubliceerde) bijdrage tegen uiterlijk 15 juni aan Zacht Lawijd. Die beschrijving houdt u het best beknopt: maximum ½ A4 volstaat.

De kernredactie, Jan Robert (oud-werknemer van het Letterenhuis), Jos van Waterschoot (Allard Pierson Museum, Amsterdam) en Roel Daenen (FARO / Stripgids), wikt en beschikt vervolgens.

Wordt uw voorstel geselecteerd? De deadline voor uw kopij (van ca. 4.000 woorden, inclusief voetnoten) en acht à tien rechtenvrije afbeeldingen) is 15 september 2024. Er is een bescheiden vergoeding voorzien.

Illustraties: Suske, Wiske en Lambik voor een schilderij van Breugel, in: Het Spaanse Spook © Standaard Uitgeverij / Nero, Marc Sleen © Standaard Uitgeverij

Roel Daenen

Leestip | Onze James

Onze James © Jan Bultheel - Lannoo

In 2024 zal het 75 jaar geleden zijn dat de Belgische grootmeester James Ensor overleed. In zijn graphic novel, Onze James, recent verschenen bij Lannoo, brengt Jan Bultheel op een uiterst originele manier hulde aan de artistieke duizendpoot. Zes vrouwen, centraal in het leven van de Oostendenaar, houden een dag winkel en vertellen, roddelen, kwebbelen en kissebissen over de man en zijn acties.

Ensor zelf blinkt uit door zijn afwezigheid. Eric Min, de biograaf van Ensor, duidt in een historisch nawoord de feiten achter de fictie.

Cover Onze James © Jan Bultheel - Lannoo

James Ensor was schilder, etser, schrijver, en een kantelfiguur tussen de 19e en 20e eeuw. Zijn leven lang werd hij omringd door vrouwen. Elk op een volstrekt eigen manier vertellen ze in Bultheels beeldverhaal een eigen stukje van het Ensorepos, slechts onderbroken door het lustige ting ting tingeling van de winkelbel.  

De verbeelde dialogen zitten boordevol zijwegen om het werk en leven van Ensor op een nieuwe manier te ontdekken. In het decor van het souvenirwinkeltje Au Magasin américain komt de grote wereld binnen, leren we Ensors plaats in de kunstwereld kennen, en zijn jachtige leven in Oostende en Brussel. Ook het oeuvre van de peintre maudit komt via schilderwerk en penstreek aan bod.

Het lijkt wel alsof Jan Bultheel met Onze James een wegwijzer richting musea in de achtergrond van deze graphic novel heeft geplant. Eric Min is de gids die in je oor fluistert waarop u kunt letten. Dit werk is bij uitstek een toegankelijke manier om de kunstenaar James Ensor te leren kennen, of om te glimlachen bij de vele knipogen voor wie hem al jaren kent.

Ensorjaar

In 2024 is het 75 jaar geleden dat James Ensor overleed. Het Ensorjaar brengt zowel in Oostende als Antwerpen een eerbetoon aan de Belgische grootmeester − vernieuwer, gamechanger, inspirator en ... complexe persoonlijkheid. In december 2023 startte het Ensorjaar in zijn geboortestad Oostende met een breed stadsfestival dat het ware gelaat van 'de man achter de maskers' laat zien. In september 2024 neemt Antwerpen, de stad met de grootste Ensorcollectie ter wereld, de fakkel over met vier expo's.

Onze James maakt deel uit van Ensor 2024, ter ere van het 75-jarig overlijden van kunstenaar James Ensor. Met de steun van Stad Oostende en de Vlaamse overheid. En voor wie niet genoeg kan krijgen van Ensor: nog bij Lannoo verschijnt binnenkort ook James Ensor, Maestro.

Dat strips en cultureel erfgoed uitstekend samen kunnen gaan, blijkt allang. Interessante inhoud (over cultureel erfgoed, of waarover dat erfgoed getuigt) verpakken in een grafisch sterk en meeslepend verhaal: dat is de propositie van elke strip die door musea, archieven en andere erfgoedinstellingen wordt uitgebracht. 

Dat illustreerden we uitgebreid op de internationale conferentie Comics @ the Museum, met voorbeelden van het Louvre, het Jüdisches Museum Berlin, het Thyssen Bornemisza Museum, en het Musée de l'Homme in Parijs. Als kers op de taart was er ook nog het schitterende Fumetti nei Musei-project uit Italië. U leest er alles over in het (fraai geïllustreerde) verslag

En wat meer is, de tweede editie is op komst! En wel op 21 maart, in het Belgisch Stripcentrum.  Benieuwd wie er dan op de affiche staat?

Afbeeldingen: Onze James. De vrouwen van James Ensor © Jan Bultheel - Lannoo

Roel Daenen
James Ensor
strips
Comics @ the Museum
graphic novel
Oostende
Conferentie
Opening / lancering

Comics @ the Museum 2: save the date

Olga Van Oost in stripvorm @ Comics @ the Museum 1 © Abdel de Bruxelles

Strips zijn magisch, op hun best. Toch? Ze kunnen de lezer meenemen, in vervoering brengen, verstrooien of zelfs een geweten schoppen. De lijst met Echt Indrukwekkende Strips wordt steeds langer, en hier en daar duiken ook titels op in serieuze krantenstukken, reportages en academisch onderzoek. Strips worden ook steeds meer en gretiger gebruikt in de erfgoedsector, en dat kan amper verbazen. Het zijn prima dragers van verhalen en ze kunnen door hun narratieve en emotionele lading veel mensen aanspreken.

Na de eerste editie van de succesvolle internationale conferentie Comics @ the Museum in september 2022, is nu het vervolg in aantocht.

  • Samen met u onderzoeken we om te beginnen hoe u als archief, erfgoedbibliotheek, museum of andere erfgoedorganisatie zelf een strip kunt (laten) maken, en waarop u dan zoal best let.
  • Strips (of delen ervan) kunnen ook perfect deel uitmaken van tentoonstellingen en andere projecten: ook dat aspect nemen we samen onder de loep.
  • Ten derde zijn er een heleboel interessante striptentoonstellingen die wereldwijd circuleren. Als u zo’n tentoonstelling in eigen huis overneemt, waarmee houdt u dan best rekening?

Op deze dag krijgt u een dieper inzicht in deze drie thema’s, samen met een heleboel praktijktips. Wat nog? Uiteraard krijgt u ruim de kans om te netwerken. Bovendien steekt u tijdens twee workshops ook zelf de handen uit de mouwen en denkt u na welke mogelijkheden u in uw erfgoedorganisatie heeft. Of, als u auteur (in spe) bent, welke erfgoedelementen geschikt zijn voor een sterke strip. Als kers op de taart is er een geleid bezoek aan 77 jaar Le Lombard.  

De inschrijvingen zijn geopend! Hou alvast 21 maart vrij in uw agenda. 
Plaats van het gebeuren is opnieuw het Belgisch Stripcentrum in Brussel.

Foto: Olga Van Oost, algemeen directeur FARO, in stripvorm tijdens Comics @ the Museum 1 © Abdel de Bruxelles

Roel Daenen
conferentie
Comics @ the Museum
strips
Conferentie

Strips in de Deense erfgoedsector

Terugkeer naar de natuur - cartoon van Storm Petersen

Wat weten we over het erfgoedbeleid en de -praktijk in Denemarken? Eerder berichtten we erover in faro, en eind juni trokken we naar Kopenhagen om na te gaan hoe strips en illustraties worden ingezet in de Deense erfgoedsector.

  • In Kopenhagen spraken we eerst met dr. Anna S. Beck van het Museum Sydøstdanmark. Die naam groepeert een aantal cultuurhistorische musea met voornamelijk archeologische collecties uit het zuidoosten van Denemarken (de ruime omgeving van Køge, Næstved, Vordingborg, Greve, Solrød, Stevns en Faxe).
  • Aansluitend spraken we ook met Mette Bielefeldt Bruun, die kort voor onze ontmoeting voor de striporganisatie Copenhagen Comics het panelgesprek Tegneserierne  på museerne (Strips in musea) organiseerde, met panelleden uit vijf musea: ARoS, Hørsholm Egns Museum, Brandts en Nationalmuseet.
  • Ten slotte spraken we ook met dr. Matthias Wivel (die op het moment van het gesprek als curator in de National Gallery in Londen werkte, maar later aan de slag ging als onderzoeker bij het SMK –  zeg maar het nationale museum voor schone kunsten. Wivel is ook auteur bij het gereputeerde The Comics Journal en voorzitter van de Dansk Tegneserieråd, de Deense stripraad.
MSK, Sune, het Baekke monument

De vragen die we aan hen voorlegden sproten rechtstreeks voort uit de bevindingen van de eerste editie van Comics @ the Museum, dat FARO in september 2022 organiseerde i.s.m. de literaire organisatie Stripgids en het Belgisch Stripcentrum (het verslag daarvan vindt u elders op deze website), namelijk: wat zijn hun ervaringen als erfgoedwerkers met strips en illustraties?

Hier volgt een samenvatting van deze gesprekken.

De voorbije jaren zijn er volgens onze gesprekspartners steeds meer Deense musea die gebruikmaken van strips en illustraties. Als een laagdrempelige en aantrekkelijke manier om verhalen te vertellen, maar ook om kennis over te dragen. En, tot slot, ook om bezoekers te betrekken en in de verhalen te ‘trekken’. Over de troeven moeten ze niet lang nadenken:

Strips hebben het vermogen om complexe verhalen en historische gebeurtenissen op een toegankelijke en begrijpelijke manier te presenteren. Bovendien kunnen ook scènes worden verbeeld waarvan (nog) geen beeldmateriaal bestaat (of waarvan het beeldmateriaal is verloren gegaan, of moeilijk te interpreteren is): ideaal om pakweg een vikingdorp tot leven te wekken of een belangwekkende gebeurtenis. Door elementen als kleurgebruik, het opvoeren van personages waartoe bezoekers (kijkers en lezers) zich kunnen verhouden, dynamische composities en decoupages, enzovoort. Ook kinderen en mensen met een lage(re) leesvaardigheid kunnen worden aangesproken door strips en illustraties. Een mooi voorbeeld komt van het Arbejdermuseet (Arbeidersmuseum) in Kopenhagen, dat strips en illustraties gebruikt om de geschiedenis van de Deense arbeidersbeweging en het dagelijks leven van arbeiders te tonen.

Actieve rol voor de bezoeker

En het blijft overigens niet bij passief toekijken. Zo maken een waaier van digitale toepassingen hun opwachting in de Deense musea. We vermelden hier met name interactieve panelen, digitale stripverhalen maar ook augmented reality-toepassingen. Zo worden bezoekers in het ARoS Aarhus Kunstmuseum uitgenodigd om door geanimeerde werelden te navigeren. Die werelden worden opgeroepen met illustraties (die uiteraard niet (geheel) gefantaseerd zijn, maar integendeel gebaseerd zijn op (kunst)historisch en archeologisch onderzoek).

Klassieker: educatie

En uiteraard wordt ook het educatieve potentieel van strips en illustraties aangestipt. Historische, culturele en wetenschappelijke onderwerpen kunnen via beeldverhalen of tekeningen op een levendige manier ‘uitgelegd’ worden. Denemarken blijkt een rijke traditie te hebben op het vlak van de integratie van educatieve strips in musea. Daarvan is het Nationalmuseet in Kopenhagen een goed voorbeeld. Daar worden archeologische en historische feiten toegankelijk en ‘zichtbaar’ gemaakt met zorgzaam vervaardigde stripverhalen die de tentoonstellingen vergezellen. Vaak wordt daarbij ook de ‘menselijke kant’ van de geschiedenis belicht, door personages op te voeren – al is het op papier – die van vlees en bloed zijn, en gelaagde figuren zijn met (herkenbare) emoties.

Stripmuseum, archief en erfgoedbibliotheek

Daarnaast is er ook een echt ‘stripmuseum’, zijnde het Storm P. Museet. Dat museum in Frederiksberg – een deel van Kopenhagen – is gewijd aan de Deense cartoonist Robert Storm Petersen (1882-1949), een van de meest iconische Deense cartoonisten en illustratoren.

En nog vermeldenswaardig is Det Kongelige Bibliotek (de Koninklijke Bibliotheek) in Kopenhagen, die een uitgebreide collectie strips en illustraties heeft. In haar publieksactiviteiten worden strips en illustraties geregeld gebruikt. Denemarken heeft ook zowaar een eigen archief, het Dansk Tegneserie Arkiv (Deens Striparchief). Dat verzamelt en beheert stripboeken, krantenstrips en grafische literatuur.

We hopen op een volgende editie van Comics @ the Museum een delegatie uit Denemarken te mogen verwelkomen!

Afbeeldingen: Tilbage til nature (terug naar de natuur), door Robert Storm Petersen, By Robert Storm Petersen - immediate source, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=85783463. Midden: © Nationalmuseet, Sune – het Baekke Monument
 

Het werk- en leerbezoek aan Kopenhagen werd gefinancierd met middelen van Erasmus+, het programma van de Europese Commissie. Om de cultureel-erfgoedsector goed te kunnen ondersteunen zijn we immers altijd op zoek naar voorbeelden en methodieken m.b.t. participatie, educatie en specifieke cultureel-erfgoedpraktijken. Om dat denkproces te versterken, laten we ons graag inspireren door goede voorbeelden en boeiende gesprekspartners in het buitenland.

Gefinancierd door de EU
Roel Daenen

Crowdfunding erfgoedstrip KADOC

Nzige Lutete en andere kinderen © KADOC

De foto hierboven toont centraal Nzige Lutete, de zoon van de Congolese Bakusu-leider Ngongo Lutete (ca.1860-1893). Hij kwam in 1894 naar België en liep zes jaar lang school in het Heilige-Drievuldigheidscollege van de jozefieten in Leuven. In deze periode volgden behalve Nzige nog tientallen andere Congolese kinderen onderwijs aan verschillende scholen in België.

De foto maakt deel uit van een omvangrijke collectie beelden, gemaakt door enkele priesters van het bisdom Gent toen ze in de jaren 1890 als aalmoezeniers aan de slag waren bij de aanleg van de spoorweg Matadi-Leopoldstad. Die reeks van een 600-tal foto’s kwam in KADOC terecht via de redemptoristen, die de Gentse priesters in 1899 opvolgden als missionarissen.

© Thibau Vande Voorde

Het levensverhaal van Nzige bereikt ons slechts via een handvol foto’s en enkele sporen in de archieven van onder meer de jozefieten. Die spaarzame documentatie staat in schril contrast met de ‘grote’, veelal goed bestudeerde gebeurtenissen en politieke en culturele dynamieken die het leven van de Congolese jongen diepgaand moeten hebben beïnvloed: de kolonisering van Congo, de spanningen tussen christendom en islam in dat gebied, de katholieke missionering enzovoort. 

Om dit historische verhaal verder te reconstrueren stapte KADOC naar striptekenaar Thibau Vande Voorde, die als ‘artist in residence’ in een graphic novel Nzige Lutete tot leven wil wekken.

KADOC zoekt nog 15.000 euro om de graphic novel over Nzige Lutete te realiseren en uit te geven. Ook u kunt helpen! Via deze link vindt u de info over de crowdfunding.

Comics @ the Museum

Graag maken we u ook attent op de verschillende initiatieven die FARO ondernam en onderneemt rond het gebruik van strips in / door erfgoedorganisaties. 

Lees met name het verslag van de eerste internationale conferentie Comics @ the Museum, die we begin september 2022 organiseerden met het Belgisch Stripcentrum en Stripgids. Of lees op onze site andere blogs over strips.

Samen met onze partners plannen we in het najaar een nieuwe editie van Comics @ the Museum, mogelijks onder een andere naam. Hebt u zelf ideeën, vragen of suggesties? Laat het ons dan zeker weten.

Roel Daenen
strips
Stripgids
Belgisch Stripcentrum
Comics @ the Museum
Conferentie

Van de Cycladen naar leren lezen

Uitsnede uit 'Atan van Kea' van Judith Vanistendael © Oogachtend

Recent verschenen twee interessante ‘museumstrips’ met auteurs van eigen bodem. Judith Vanistendael presenteert met het Louvre Atan van Kea en Pieter De Poortere stelt met het Huis van Alijn Altijd feest! Hendrik en Poes vieren Nieuwjaar voor.

Het Louvre, om daarmee te beginnen, werkt sinds 1995 onafgebroken aan een reeks strips die de collectie, de werking, het publiek en de medewerkers op een unieke manier in beeld brengt. Op de conferentie Comics @ the Museum begin september vertelde de verantwoordelijke voor deze reeks, Fabrice Douar, honderduit over het hoe en waarom van dit – het moet gezegd – succesvolle initiatief. U leest zijn inzichten in het geïllustreerde verslag. Ook in het juninummer van faro kwam de uitgeefstrategie van het Louvre aan bod. Dat artikel kunt u via deze link ophalen, gratis en voor niks. 

Wie er ook op die conferentie present tekenden waren stripauteurs Judith Vanistendael en Pieter De Poortere (die laatste is sinds juni overigens ook voorzitter van het Stripmuseum, en daarover leest u meer in een artikel in de Brusselse stadskrant Bruzz).

Cover Atan van Kea © Oogachtend

Fabrice Douar kondigde in zijn lezing het nieuwste deel van de reeks aan: Atan van Kea, een fictieverhaal dat zich bijna vijfduizend jaar geleden afspeelt op de Cycladen, een Griekse eilandengroep. Atan, de protagonist, is een verlegen tiener die beelden snijdt van zijn favoriete mythologische helden. Hij blijkt erg getalenteerd, en zijn werken zullen duizenden jaren later in het Louvre belanden. 

Judith Vanistendael laat ons kennismaken met deze weinig bekende beschaving. Dit boek brengt een teder verhaal over de immer complexe zoektocht van een opgroeiende puberjongen. En, wat helemaal mooi is, is dat ze duidelijk maakt dat de artefacten in onze musea door mensen van vlees en bloed gemaakt zijn: personen met hun eigen levens, karakteristieken en keuzes.

Vanistendaels diepmenselijke en aangrijpende graphic novels als De Maagd en de Neger en Toen David zijn stem verloor zijn wereldwijd vertaald. De bekroonde kinderboekenreeks Rosie en Moussa, die ze samen met Michael de Cock maakte, werd verfilmd door Dorothée Van Den Berghe. Haar vorige boek, het prachtige, poëtische De Walvisbibliotheek dat ze samen met scenarioschrijver Zidrou maakte werd in 2021 bekroond met de Willy Vandersteenprijs, de prijs voor het beste Nederlandstalige album van het jaar.

En recent werd Judith Vanistendael bekroond met de Bronzen Adhemar, de belangrijkste stripprijs van Vlaanderen. Naar aanleiding daarvan opent het Cultuurhuis de Warande in Turnhout op 8 november een overzichtstentoonstelling met het werk van Vanistendael.

Atan van Kea is uitgegeven door Les Edition du Louvre en Oogachtend en ligt sinds donderdag in de winkel.

Waar is dat feestje?

Altijd feest! Hendrik en Poes vieren Nieuwjaar is een nieuwe Lees-Trip, geïllustreerd door Pieter De Poortere. De Lees-Trip is een uitgave van Nanuq in samenwerking met het Huis van Alijn. In dit stripverhaal voor beginnende lezers staan Hendrik en Poes, de spookjes van het museum, centraal.

Als museum van het dagelijks leven toont het Huis van Alijn hoe mensen kleur geven aan belangrijke momenten in hun leven, bijvoorbeeld door het vieren van een nieuw jaar. In de superdiverse samenleving vieren mensen nieuwjaar op verschillende momenten en uiteenlopende manieren. Elk ritueel is uniek maar de boodschap is voor iedereen heel herkenbaar: we wensen elkaar geluk en voorspoed. We komen samen en vieren feest! Via deze strip maken kinderen op een plezante manier kennis met allerlei boeiende feesten.

Cover Altijd Feest © Nanuq

Lees-Trip zet in op plezier beleven aan lezen via aantrekkelijke, boeiende stripverhalen. Door aangepaste teksten aan het leesniveau, gecombineerd met strips en tekeningen, worden kinderen en jongeren gemotiveerd om kennis te maken met deze grappige verhalen. Er zijn drie niveaus in de Lees-Trip: beginnende lezers, gevorderde lezers en ervaren lezers. Er is een vierde afzonderlijke niveau voor anderstalige (oudere) lezers.

Pieter De Poortere debuteerde in 2001 met het woordloze Boerke, dat meteen de prijs ontving voor beste Nederlandstalige album van het jaar. Tot nu verschenen er twaalf albums van Boerke, en de serie werd al gepubliceerd in de Nederlandstalige pers (Humo, Knack, Zone 5300) en Franse pers (Fluide Glacial, Le Monde, Ferraille Illustré, L’echo des Savanes). De kruising van de cynische humor en de onschuldige tekenstijl vormen een duidelijk eigen handschrift. Ondertussen groeide Boerke uit tot een tekenfilmfiguur en zal Canvas in 2023 het tweede seizoen van de animatieserie Boerke op het scherm brengen. Pieter De Poortere werd ook door Disney gevraagd om een eigen Mickey Mouse verhaal te tekenen. Dit verhaal kwam in 2019 in de winkels. In 2020 verscheen Lam, een zoekprentenboek i.s.m. het MSK (Gent) over het Lam Gods en in 2022 verscheen Renée, een zoekprentenboek over Brussel.

Feestelijke lancering

De Lees-Trip wordt feestelijk voorgesteld in het Huis van Alijn op zaterdag 29 oktober 2022 om 11.00 uur met een signeersessie van Pieter De Poortere en een optreden van Wim Claeys en de Stemband. De lancering is gratis, iedereen is welkom. Meer info over de feestelijke lancering

Tot slot herinneren we u graag nog aan de call van Stripgids op Comics @ the Museum: tijdens die conferentie stelde Stripgids-bestuurder Karl van den Broeck een aanmoedingspremie voor, t.w.v. 5.000 euro, die in 2023 aan een stripauteur zal worden uitgereikt die voor een erfgoedorganisatie een verhaal uitwerkt. Er is een bijhorend reglement dat u hier kan ophalen. Hiermee wil Stripgids musea, archieven, erfgoedbibliotheken en andere erfgoedorganisaties aanmoedigen om werk te maken van een (eerste) strip. Veel succes!

Cover en uitsnede uit Atan van Kea van Judith Vanistendael © Oogachtend / Cover Altijd Feest © Nanuq

Roel Daenen

Comics @ the Museum: het verslag

Comics @ the Museum © Daniel Fouss - Belgisch Stripcentrum

>> For the English version of the report & call, click here <<
>> Vous trouvez la version française du rapport et de l'appel ici <<

Een tachtigtal erfgoedprofessionals, uitgevers en stripauteurs uit heel Europa verzamelden op 6 september voor de conferentie Comics @ the Museum. Het verslag lezen levert u straks misschien 5.000 euro op.

De hamvraag van deze conferentie was hoe musea strips succesvol kunnen inzetten in hun werking en communicatie. De sprekers waren ervaringsdeskundigen uit het Louvre (Parijs), het Museo Nacional Thyssen-Bornemisza (Madrid), het Istituto Italiano di Cultura in Brussel (over het imposante Italiaanse Fumetti nei Musei-project), het Musée de l’Homme (Parijs) en het Jüdisches Museum (Berlijn).

Download hier het verslag. De prachtige tekeningen in het verslag zijn van stripmaker Abdel de Bruxelles.

Ook de presentaties zijn beschikbaar:

Bekijk hier de foto’s van de conferentie of klik door naar het Flickr-album:

Comics @ the Museum, 6 September 2022, Stripmuseum Brussel

Aanmoedigingsprijs

"En hoe zit het nu met die 5.000 euro?", wil u vast weten?

Welnu, tijdens de conferentie stelde Stripgids-bestuurder Karl van den Broeck een aanmoedingspremie voor, t.w.v. 5.000 euro, die in 2023 aan een stripauteur zal worden uitgereikt. Er is een bijhorend reglement dat u hier kan ophalen. Hiermee wil Stripgids musea, archieven, erfgoedbibliotheken en andere erfgoedorganisaties aanmoedigen om werk te maken van een (eerste) strip. Veel succes!

Tot slot nog dit: u kunt de volledige Fumetti nei musei-collectie bewonderen in de FARO-bibliotheek. Voor de andere museumstrips verwijzen we u graag naar die andere schatkamer, de bibliotheek van het Belgisch Stripcentrum. Of de betere striphandel, natuurlijk.

Foto's: Comics @ the Museum © Daniel Fouss - Belgisch Stripcentrum

Roel Daenen

Last call for Comics @ the Museum

Georgia O'Keeffe © María Herreros

Bent u al ingeschreven voor de conferentie Comics @ the Museum, op 6 september in het Stripmuseum? U leert er meer over de bijzonder succesvolle combo strips en musea.

Wat hebben kunstenaars als Caravaggio, Georgia O'Keeffe en Balthus met elkaar gemeen? Ongetwijfeld een heleboel artistieke aspecten, maar ook: ze figureren alle drie in evenveel strips die uitgegeven zijn door het Museo Nacional Thyssen-Bornemisza in Madrid.

Georgia O'Keeffe © María Herreros

Zo kwam Georgia O'Keeffe uit in 2021, naar aanleiding van de eerste retrospectieve in Spanje met het werk van de beroemde Amerikaanse kunstenares. De Valenciaanse stripmaakster María Herreros biedt een intieme inkijk in het leven en werk van Georgia O'Keeffe (1887-1986), een van de grootste vertegenwoordigers van Noord-Amerikaanse kunst van de 20e eeuw. O'Keeffe geldt als een pionier van abstractie, beroemd om haar schilderijen van gigantische bloemen, New Yorkse wolkenkrabbers en verre landschappen in New Mexico. Ze wordt geprezen als ‘moeder’ van de moderne Amerikaanse kunst.

In deze strip onderzoekt María Herreros de identiteit van O'Keeffe: een onvermoeibare reiziger, natuurliefhebster, een sterke en geëmancipeerde vrouw die haar eigen weg ging.

“Georgia O'Keeffe en María Herreros vormen een perfecte tandem. De lezer verliest zich in een verhaal dat gewaagde beslissingen en grote angsten, gepassioneerde liefdes en existentiële crises combineert, maar vooral een unieke kijk biedt op het leven en werk van O'Keeffe,” aldus Marta Ruiz del Tree, conservator moderne schilderkunst in het museum en tentoonstellingscurator Georgia O'Keeffe.

Balthus © Tyto Alba

Twee Nederlanders in Napels

Een andere strip, Dos holandeses en Nápoles, kwam er naar aanleiding van de grote Caravaggio-tentoonstelling in Thyssen-Bornemisza in 2016. Die belichtte de artistieke erfenis van Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610) en schetste een beeld van de ‘receptie’ van zijn werk. En in het bijzonder bij die van zijn bekendste volgelingen in Holland, Vlaanderen en Frankrijk, zoals Dirck van Baburen, Gerard van Honthorst, Hendrick ter Brugghen, David de Haen, Nicolas Régnier, enzovoort.

Stripmaker Álvaro Ortiz, de auteur van Ashes (Astiberri, 2012), Murderabilia (Astiberri, 2014) en Rituals (Astiberri, 2015), werkte zich in in het leven en werk van Caravaggio. In het humoristische Dos holandeses en Nápoles brengt hij het wedervaren van Gerard van Honthorst en Dirck van Baburen tot leven. Dat waren twee van de vele Nederlandse schilders die aan het begin van de 17e eeuw naar Rome trokken en zich er vestigden. Op een dag beslissen beide Nederlanders om naar Napels te reizen om daar naar de altaarstukken van Caravaggio te gaan kijken. Die had hij geschilderd tijdens een verblijf in de stad. Maar het voornemen om de schilderijen te gaan bewonderen is slechts een voorwendsel, want Van Honthorst wil iets heel anders doen in Napels.

Schrijf snel in!

Tijdens de conferentie Comics @ the Museum krijgt u onder meer de ervaring met de inzet van strips van het Museo Nacional Thyssen-Bornemisza te horen. De hamvraag van deze internationale conferentie is: ‘Hoe kunnen strips helpen om een museumbezoek aantrekkelijker en/of inzichtelijker te maken?’ 

U krijgt daarnaast ook getuigenissen uit de eerste hand van het Louvre (Parijs), het Jüdisches Museum (Berlijn) en het Musée de l'Homme (Parijs). Bijzonder is ook het imposante project Fumetti nei Musei, waarbij 51 Italiaanse musea werden 'verstript' door gerenommeerde stripmakers.

Zowel grote als minder grote musea en andere erfgoedorganisaties hebben de voorbije jaren geëxperimenteerd met het wonderlijke medium dat strips is. En morgen misschien ook u?

Ontdek het programma en schrijf vandaag nog in. Vrijdag a.s. sluiten we de inschrijvingen onherroepelijk af. 

Roel Daenen