Hoe kunt u online informatie delen en discussiëren met cursisten?

laptops

Tijdens vormingssessies en presentaties passeren vaak heel wat linken naar interessante artikels, boeiende filmpjes of inspirerende websites de revue. En die wil u graag doorgeven aan de deelnemers. Bovendien wil u misschien na de vorming (of tussen twee sessies door) nog even verder blijven discussiëren. Wij testen de voorbije maanden een aantal formules uit waaronder de digitale muur waar u nog steeds uw opmerkingen en suggesties kwijt kunt.

Informatie verzamelen als online curator

In een zee van informatie vindt men snel heel veel dingen, maar inschatten wat er echt belangrijk is, blijkt niet altijd evident. Een goede curator die op een rijtje zet wat u echt moet bekijken is dan ook bijzonder handig. In het kader van het beleidsplanningstraject en de opleiding jobcrafting ging ik op zoek naar mogelijkheden om dat curatorschap op te nemen. De volgende mogelijkheden heb ik uitgeprobeerd:

  • Collega Hugo Callens van Socius gebruikt Scoop-it om links te verzamelen en te delen; een interessante visuele weergave van allerlei inspiratie voor online leren.
  • ZEEF: laat toe om duidelijke (enigszins droge) lijstjes te maken. Ik maakte er eentje over beleidsplanning en jobcrafting.Vanuit de sector kreeg ik heel wat positieve reacties op deze lijstjes. Ik stuur ze ook door als ik vragen krijg waardoor ik zelf niet steeds alles opnieuw moet opzoeken. Een aanrader dus.

Documenten voor een vorming of project delen

Documenten op een vaste plek zetten scheelt heel wat mails. Bovendien laat het toe om samen aan een tekst te werken zonder dat er onduidelijkheid bestaat over tekstversies. Interessant dus om eens mee te experimenteren. We deden het volgende:

  • In het leertraject 'Groeien in de rol van teamleider' gebruiken we Dropbox om documenten te delen. De deelnemers kunnen hier ook hun eigen reflecties opladen en elkaars reflecties lezen. Samen werken aan één document is niet mogelijk.
  • Google Drive zet ik in bij begeleidingstrajecten en bij het ontwikkelen van de toolbox voor waardering. Hier kan samengewerkt worden aan teksten, zelfs gelijktijdig (bijvoorbeeld tijdens een vergadering): een interessante formule.

Online groepsdiscussies

  • De collegagroep online leren deelt nu links en documenten via een slack: een gratis platform om een groep aan te maken. Heel gebruiksvriendelijk, zeker als u instelt dat er meldingen naar uw e-mail worden gestuurd als er nieuwe berichten zijn. Anders moet u steeds opnieuw gaan checken en verliest u deze groep snel uit het oog.
  • Misschien is het daarom een beter idee om groepsdiscussies te laten plaatsvinden op plekken waar mensen al zijn, zoals Facebook of LinkedIn. Ik werd lid van een LinkedIn-groep over e-leren en kreeg daar heel veel reacties op mijn concrete vraag naar webinars.
  • Een andere mogelijkheid is het organiseren van Twitterdiscussies zoals het museum hour op Twitter.
  • Via Skype kunt u chatten met meerdere mensen, dit medium kan goed worden ingezet voor coaching, lijkt me.
  • De padlet zette ik in voor deze blogreeks, maar werd niet echt gebruikt. Toch geloof ik wel in deze formule voor vormingstrajecten: een interessante manier om informatie te verzamelen in aanloop naar een bijeenkomst.
Jacqueline van Leeuwen
online leren