Inspiratie van collega’s in New York

Van 1 tot 7 maart 2015 ondernam een groep publieksmedewerkers een studiereis naar New York. De concrete aanleiding voor deze studiereis was een uitnodiging van Rika Burnham (te gast in Antwerpen in 2013 voor een lezing in deze reeks Musea in Dialoog), hoofd Educatie in The Frick Collection en auteur van ‘Teaching in the Art Museum’.

We beschouwden deze uitnodiging als een ideale gelegenheid om haar praktijk en werkmethodes ter plaatse verder uit te diepen, en om hieraan ook andere studiebezoeken in New Yorkse musea te koppelen. We wilden achter de schermen in gesprek gaan met publieksmedewerkers en -verantwoordelijken over hun visie en praktijk. En vooral wilden we achterhalen hoe zij omgaan met bepaalde evoluties en trends die een urgente aanpak vragen zoals onder meer de superdiverse samenleving, technologische ontwikkelingen en participatief burgerschap.

Tijdens de reis postte de groep alvast enkele blogs:

Van ieder bezoek werd door de deelnemers een verslag gemaakt (in het Engels)

  • MoMA, door Piet Van Hecke (M HKA) en Peter Aerts (S.M.A.K.)
  • Guggenheim Museum, door Tinne Langens (FoMu) en Lieve Raymaekers (BOZAR)
  • The Frick Collection, door Lieve Loos (Museum Mayer van den Bergh) en Odette Peterink (Museum Plantin-Moretus)
  • The Metropolitan Museum of Art, door Lies Ledure (MSK) en Tine Van Poucke (Groeningemuseum)
  • Tenement Museum, door Geertje Cools (Red Star Line, Huis Van Alijn, MAS) en Tammy Wille (MAS)
  • Whitney, door Greet Stappaerts (Middelheimmuseum) en Karen Vanhercke (KMKG)
  • Brooklyn Museum, door Geertje Cools (Red Star Line, Huis Van Alijn, MAS) en Tammy Wille (MAS)
  • The Wonder of Learning (exhibition), door Greet Stappaerts (Middelheimmuseum) en Karen Vanhercke (KMKG)
  • Ellis Island, door Katrijn D’hamers (FARO)
  • Flanders House (meeting), door Hildegarde Van Genechten (FARO)

Een artikel in faro | tijdschrift over cultureel erfgoed biedt tot slot een synthese van de ervaringen en leerpunten van de groep.

Hildegarde Van Genechten