M HKA trekt met de bakfiets naar scholen: Panamarenko op de speelplaats
Hoe kunnen we kunst brengen bij kinderen met heel verschillende achtergronden? Piet Van Hecke (M HKA) ging met Pluto vzw in zee om deze vraag te beantwoorden. Samen realiseerden ze de Panamarenkomobiel.
Partnerschap met Antwerpse organisaties
Bakfiets op school
Vanuit dit educatieve pakket kwam dan het idee om ook iets in scholen te doen. Enter de bakfiets. In dit filmpje krijgt u een eerste indruk van dit project:
Piet Van Hecke ziet dit nog niet als een afgewerkt product, maar eerder als een proeftuin waar nog veel kan gefinetuned worden. Zo probeert hij nog om (meer) erfgoedobjecten mee te krijgen in de mobiel, een cruciaal punt voor deze opzet. Kinderen kunnen dan immers zaken vastpakken; iets wat ze in een museum doorgaans niet mogen. Uiteindelijk typeert dit ook Panamarenko die met zijn creaties het openbare domein betrad.
Van Hecke wil de kinderen laten experimenteren met kleinere objecten of tekeningen die Panamarenko inspireerden. Ook kopieën van tentoonstellingsobjecten zouden een plaats kunnen krijgen in de bakfiets. M HKA ging eerder al aan de slag voor ziekenhuisscholen en heeft zo al wel ervaring met het meenemen van voorwerpen. Ook voor dit project wil het grondig onderzoeken hoe dit verzekeringsgewijs haalbaar is.
Creativiteit en activisme in één klap
Het mooie aan deze mobiel is dat leerlingen niet alleen op creatief vlak worden uitgedaagd. Panamarenko’s werk geeft immers niet alleen vorm aan een fantasievolle kinderdroom, maar is ook maatschappelijk relevant.
Wil u in klasverband graag aan de slag gaan met jonge kinderen? Piet geeft graag nog enkele tips mee:
- Denk na over niet-talige vormen van interactie, omdat niet alle kinderen daarin even sterk zijn. Bij een van de opdrachten mogen de kinderen met (militaire) hoofddeksels werken. Door dat gewoon al op te zetten, worden de kinderen een andere persoon en tonen ze een andere kant van zichzelf.
- Laat kinderen af en toe in kleinere groepjes zaken voorbereiden. De meer timide kinderen durven dan misschien meer participeren, en dat levert meer ideeën op om later met de groep te delen.
Een mooi praktijkvoorbeeld voor de Erfgoedklasbakken
Bent u geïnspireerd door het voorbeeld van M HKA en hebt u plots ook een geweldig idee om mee naar de klas te trekken? Schrijf u dan zo snel mogelijk in via deze link. Hoe sneller u uw activiteit registreert, hoe meer tijd er is om matches met scholen te verzorgen. Zo komt uw educatief aanbod hopelijk ook op een fijne manier tot zijn recht binnen de klas. Meer informatie over Erfgoeddag leest u hier. Hier leest u meer over de Erfgoedklasbakken in het bijzonder.
Zit u nog met vragen over uw klasbakuurtje? Aarzel dan niet om u in te schrijven voor de volledige vorming die FARO samen met OETANG aanbiedt. Meer daarover leest u hier. Wilt u graag deelnemen aan deze vorming? Vergeet u dan niet te registreren.
Bent u als leerkracht geïnteresseerd in de Panamarenkomobiel? Contacteer dan Piet Van Hecke. Bent u als leerkracht nieuwsgierig naar het aanbod van activiteiten voor Erfgoeddag-week van 25 tot en met 29 april? Verken dan zeker het aanbod van Erfgoedklasbakken en VIP-pakketten.