Het Middelheimmuseum en stad Antwerpen, ZNA en Universiteit Antwerpen zoeken samen naar een verbinding tussen de sites waardoor het museum toegankelijker wordt vanuit het ziekenhuis. Inzet: kunst en landschap voor een betere gezondheid.
Waarom hebben we eigenlijk (stand)beelden nodig? Wie heeft er profijt van? En wie zijn ze tot last? Allemaal vragen die Ton Quik zich stelt in zijn nieuwe boek ‘Meer dan een beeld’.
Op 10 september is het Open Monumentendag. Onder de noemer 'Met hart en ziel' trekt de organisatie dit jaar de kaart van immaterieel erfgoed.
Heel wat steden, gemeenten en regio’s in Europa staan voor gelijkaardige uitdagingen. Hoe kan erfgoed helpen om deze uitdagingen het hoofd te bieden? Een bundel van liefst 60 praktijkvoorbeelden biedt inspiratie.
De Art & Architecture Thesaurus® is na al die jaren terug van nooit weggeweest, zo bleek op 3 mei 2022. Kon u er niet bij zijn of wilt u bepaalde informatie rustig nalezen? Het verslag is nu online beschikbaar.
De methode 'Buurten met erfgoed' wordt al enkele jaren succesvol toegepast in het lager onderwijs. Recent startten ook een aantal piloottrajecten in het secundair onderwijs. Op 22 september leert u meer over de ervaringen van de betrokken erfgoedwerkers en scholen.
Vlaanderen telt zo’n 15.000 kapelletjes. Vaak herbergen ze bijzondere objecten of zijn ze onlosmakelijk verbonden met eeuwenoude tradities en verhalen. PARCUM start daarom met een grootschalig project over kapelletjes en hun erfgoed.
De EU overweegt om het gebruik van lood in te perken omwille van gezondheids- en milieurisico's. Lood komt voor in verschillende erfgoedcollecties, en wordt gebruikt in sommige tradities en ambachten. Wat zijn de gevolgen voor onze sector?
Dit weekend stellen heel wat erfgoedlocaties hun deuren open voor de jaarlijkse Open Monumentendag. FARO selecteerde enkele activiteiten die al een proevertje kunnen zijn voor het thema van Erfgoeddag volgend jaar: onderwijs.
Het samenwerkingsverband ‘Buurten met erfgoed’ biedt een train-de-trainer aan waarin u leert hoe u zowel lagere als secundaire scholen kunt benaderen om samen een traject te realiseren rond het erfgoed in de schoolbuurt.