Nog tot 30 november 2019 kunnen masterstudenten hun masterscriptie indienen voor bekroning door het Olbrechtsgenootschap. Het onderwerp van de scripties moet binnen het domein van de volkscultuur vallen.
CEMPER en de stad Mechelen zoeken dringend een nieuwe thuis voor een unieke collectie van honderden historische theaterpoppen. Musea uit binnen- en buitenland worden aangesproken om de theaterpoppen op te vangen.
In heel Europa wordt op (en rond) donderdag 25 oktober European Historic Theatres Day gevierd. Voorstellingen, lezingen, rondleidingen en andere feestelijkheden vestigen een dag lang de aandacht op theater als waardevol cultureel erfgoed.
Midden november vindt in Santiago de Compostela een contactseminarie plaats over cultureel erfgoed in de volwasseneneducatie. Ook uit Vlaanderen kunnen twee mensen deelnemen. Kandidaturen indienen kan tot 3 oktober. Voor de snelle beslissers!
Vandaag, niet toevallig op Wereldvluchtelingendag, stelden de Provincie West-Vlaanderen, FARO en Vluchtelingenwerk Vlaanderen het bordspel ‘This is not a Game’ voor in ARhus (Roeselare). 'This is not a Game' laat leerlingen zich inleven in het verhaal van een vluchteling.
Wat kan cultureel erfgoed betekenen in het streven naar gelijke kansen in het onderwijs? In het online dossier van de landelijk erkende jeugdvereniging Tumult zitten alvast enkele aanknopingspunten.
UNESCO-werelderfgoed, ontwikkelingswerk en managementkwesties inspireerden Britse universiteiten om specifieke erfgoedopleidingen te ontwikkelen: een MA in World Heritage studies en een MA Cultural Heritage and International Development. Een korte voorstelling.
"Performance’s being becomes itself through disappearance". Met deze uitspraak van Peggy Phelan, een van de founding mothers van ‘Performance Studies’, trapt het jongste themanummer van Courant over podiumkunsten en erfgoed af. Het vluchtige en efemere karakter van de podiumkunsten lijken op het...
Mondelinge geschiedenis is hot in het secundair onderwijs.Leren van horen zeggen is een nieuwe, praktische handleiding voor scholen uit het secundair onderwijs die mondelinge geschiedenis in de praktijk willen brengen. Dit draaiboek wil leerkrachten inspireren om een eigen mondelinge...