Reeks digitale, interactieve inspiratiesessies over vier verschillende thema’s, boordevol praktische tips en voorbeelden om mee aan de slag te gaan, en een hands-onworkshop in de ‘kapelletjesmaand’ mei
Heel wat steden, gemeenten en regio’s in Europa staan voor gelijkaardige uitdagingen. Hoe kan erfgoed helpen om deze uitdagingen het hoofd te bieden? Een bundel van liefst 60 praktijkvoorbeelden biedt inspiratie.
Van 25 februari tot en 5 maart 2023 is het opnieuw de Week van de Vrijwilliger. Een mooie gelegenheid om alle erfgoedvrijwilligers in de bloemetjes te zetten.
De methode 'Buurten met erfgoed' wordt al enkele jaren succesvol toegepast in het lager onderwijs. Recent startten ook een aantal piloottrajecten in het secundair onderwijs. Op 22 september leert u meer over de ervaringen van de betrokken erfgoedwerkers en scholen.
Vlaanderen telt zo’n 15.000 kapelletjes. Vaak herbergen ze bijzondere objecten of zijn ze onlosmakelijk verbonden met eeuwenoude tradities en verhalen. PARCUM start daarom met een grootschalig project over kapelletjes en hun erfgoed.
Van 27 februari tot 6 maart 2022 is het opnieuw Week van de Vrijwilliger. Een mooie gelegenheid om ook alle erfgoedvrijwilligers in de bloemetjes te zetten. Bijzonder aan deze editie is de samenwerking met Radio 2, voor de campagne 'Wéldoeners'.
Het jaarlijkse netwerkmoment van erfgoedspelers in Limburg staat opnieuw voor de deur. Op donderdag 21 oktober ontmoeten professionele en vrijwillige erfgoedmedewerkers elkaar 'in levenden lijve' in de Abdijsite Herkenrode.
21 september is al vele jaren 'Werelddag dementie'. Een dag waarop organisaties wereldwijd stilstaan bij het grote aantal mensen dat leeft met dementie. In Vlaanderen gaat het om zo’n 136.000 personen.
Dit weekend stellen heel wat erfgoedlocaties hun deuren open voor de jaarlijkse Open Monumentendag. FARO selecteerde enkele activiteiten die al een proevertje kunnen zijn voor het thema van Erfgoeddag volgend jaar: onderwijs.
Het samenwerkingsverband ‘Buurten met erfgoed’ biedt een train-de-trainer aan waarin u leert hoe u zowel lagere als secundaire scholen kunt benaderen om samen een traject te realiseren rond het erfgoed in de schoolbuurt.