Deze poster is bedoeld voor eigenaars en beheerders van gebouwen van de eredienst, om het gebouw brandveiliger te maken. Brand is immers een reëel risico met grote financiële en emotionele gevolgen. In vijf stappen kunt u dat risico aanzienlijk verkleinen: voorkomen is altijd beter dan genezen. Deze
Sinds juli 2019 beheert FARO de Uitleendienst Erfgoed, in samenwerking met tien regionale partners. We stellen gratis een basisaanbod van nuttige hulpmiddelen ter beschikking, waarmee u vakkundig aan erfgoedzorg kunt doen. Deze brochure maakt u wegwijs in het aanbod en de aanvraagprocedure. Meer
Samen met de collega's van de Nederlandse Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) maakte FARO een Vlaamse versie van de zogenaamde Waterposter. Deze infographic is een herwerking van de door RCE ontworpen affiche Waterbewust worden-zijn-doen in 5 stappen en helpt erfgoedbeheerders om hun
Geregeld ontvangt Stripgids vragen van verzamelaars en stripmakers over hoe ze met hun (oud) materiaal moeten omgaan. Hoe ze het moeten bewaren, en of ze hun e-mails toch niet beter kunnen afdrukken? Dat bracht de organisatie op het idee om een leidraad samen te stellen die op deze en andere vragen
Om een correct beeld te kunnen schetsen van depotproblematiek bij de erkende collectiebeherende Vlaamse cultureel-erfgoedinstellingen anno 2014 peilden we in het Cijferboek Cultureel Erfgoed naar de status van hun depotinfrastructuur. Naast vragen over het type, de omvang en de nog beschikbare
Informatie aanbieden bij erfgoed was nog nooit zo eenvoudig. De ErfgoedApp maakt het voor meer dan 1.700 musea en erfgoedorganisaties in Vlaanderen en Brussel mogelijk om via de modernste technologie multimediale informatie aan te bieden aan hun bezoekers. In deze handleiding schetsen we de
Deze tekst maakt u vertrouwd met de basisconcepten van publieksonderzoek en staat stil bij de keuzes, mogelijkheden en obstakels die u hierbij kan ondervinden.
In 2013 organiseerde FARO voor de eerste keer een zesdelige reeks workshops onder de veelbetekenende roepnaam ‘Vloek of zegen? Marketing in de cultureel-erfgoedsector’. Dat beantwoordde duidelijk aan een nood aan vorming en overleg, want in een mum van tijd was de reeks volzet. De deelnemers –
Lokale erfgoedbeheerders en beleidsvoerders stoten vaak op een steeds opnieuw opduikende hindernis: gebrek aan goed ingerichte depots en depotruimte. Nog al te vaak worden allesbehalve geschikte restruimten gebruikt – zolders, kelders of achterkamers – waar zich, ver van het oog van het publiek
Dit boekje is in de eerste plaats bedoeld voor al wie voorwerpen of verzamelingen beheert. Deze brochure levert inzichten aangaande de principes van conservering en restauratie, over punten die u in acht moet nemen bij het inschakelen van een restaurateur en over de inhoud van een prijsofferte.