Deze poster is bedoeld voor eigenaars en beheerders van gebouwen van de eredienst, om het gebouw brandveiliger te maken. Brand is immers een reëel risico met grote financiële en emotionele gevolgen. In vijf stappen kunt u dat risico aanzienlijk verkleinen: voorkomen is altijd beter dan genezen. Deze
Sinds juli 2019 beheert FARO de Uitleendienst Erfgoed, in samenwerking met tien regionale partners. We stellen gratis een basisaanbod van nuttige hulpmiddelen ter beschikking, waarmee u vakkundig aan erfgoedzorg kunt doen. Deze brochure maakt u wegwijs in het aanbod en de aanvraagprocedure. Meer
Samen met de collega's van de Nederlandse Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) maakte FARO een Vlaamse versie van de zogenaamde Waterposter. Deze infographic is een herwerking van de door RCE ontworpen affiche Waterbewust worden-zijn-doen in 5 stappen en helpt erfgoedbeheerders om hun
Geregeld ontvangt Stripgids vragen van verzamelaars en stripmakers over hoe ze met hun (oud) materiaal moeten omgaan. Hoe ze het moeten bewaren, en of ze hun e-mails toch niet beter kunnen afdrukken? Dat bracht de organisatie op het idee om een leidraad samen te stellen die op deze en andere vragen
Waarderen is het proces van onderzoeken, begrijpen en vastleggen van verschillende erfgoedwaarden op een rationele en gestructureerde wijze, samen met interne en externe belanghebbenden en belangstellenden. Een waardering van cultureel erfgoed is een participatief proces en vormt de basis voor een
In alle aspecten van collectiebeheer en -behoud (voorbeelden: missie en visie, collectiebeleidsplan, klimaatbeheersing, risico-analyse maar ook prioriteitenlijst calamiteitenplan) duikt de noodzaak op om een waardering van het cultureel erfgoed uit te voeren. Sinds 2012 buigen we ons in Vlaanderen
Informatie aanbieden bij erfgoed was nog nooit zo eenvoudig. De ErfgoedApp maakt het voor meer dan 1.700 musea en erfgoedorganisaties in Vlaanderen en Brussel mogelijk om via de modernste technologie multimediale informatie aan te bieden aan hun bezoekers. In deze handleiding schetsen we de
Deze tekst maakt u vertrouwd met de basisconcepten van publieksonderzoek en staat stil bij de keuzes, mogelijkheden en obstakels die u hierbij kan ondervinden.
In 2013 organiseerde FARO voor de eerste keer een zesdelige reeks workshops onder de veelbetekenende roepnaam ‘Vloek of zegen? Marketing in de cultureel-erfgoedsector’. Dat beantwoordde duidelijk aan een nood aan vorming en overleg, want in een mum van tijd was de reeks volzet. De deelnemers –
Lokale erfgoedbeheerders en beleidsvoerders stoten vaak op een steeds opnieuw opduikende hindernis: gebrek aan goed ingerichte depots en depotruimte. Nog al te vaak worden allesbehalve geschikte restruimten gebruikt – zolders, kelders of achterkamers – waar zich, ver van het oog van het publiek