Erfgoedcellen, musea en archieven uit eenzelfde regio zijn belangrijke partners in de uitbouw van een regionaal erfgoedbeleid. Door met elkaar samen te werken kunnen zij elkaar versterken, maar erfgoed regionaal ook sterker op de kaart zetten en de erfgoedgemeenschappen gerichter ondersteunen. Om u
Hoe pakt u als culturele organisatie of instelling een adequate fondsenwerving aan? Een online verslag van Patrick Verstuyft over het driedelig colloquium ‘Geven voor erfgoed en cultuur in België’. Een initiatief van FARO en de Koning Boudewijnstichting.
Informatie aanbieden bij erfgoed was nog nooit zo eenvoudig. De ErfgoedApp maakt het voor meer dan 1.700 musea en erfgoedorganisaties in Vlaanderen en Brussel mogelijk om via de modernste technologie multimediale informatie aan te bieden aan hun bezoekers. In deze handleiding schetsen we de
Met trots presenteren de erfgoedcellen en, voor de kunststeden, de erfgoedcoördinatoren het eindrapport van hun visietraject. De titel van dit rapport 'Nabij en verbonden' vat kernachtig samen waar zij en hun lokale besturen voor willen staan en gaan. Het rapport is het resultaat van een intensief
Tussen 28 februari en 3 mei 2012 organiseerden FARO en het projectsecretariaat ‘100 jaar Groote Oorlog’ in de vijf provincies een reeks workshops 'Het dagelijks leven tijdens de Eerste Wereldoorlog. 100 jaar Groote Oorlog (2014-2018)'. De klemtoon van de workshops lag op het dagelijks leven in bezet
In 2009 schreef Eric-Jan Keulemans van de Provincie Zeeland een referaat met de titel Optische illusie? Een onderzoek naar voorwaarden voor- en eisen van het bewaarbeleid van optische schijven. Keulemans onderzocht het bewaarbeleid voor optische schijven in Zeeland. Ook de vraag of optische schijven
De haalbaarheidsstudie, uitgevoerd door IBBT in 2010 in opdracht van het Departement Cultuur, Jeugd, Sport en Media, onderzocht of het wenselijk en haalbaar is in technische en organisatorische termen om een horizontale, cross-sectorale metadata aggregator voor het digitaal cultureel erfgoed in
In juni 2000 sloegen de Vlaamse Gemeenschap en Antwerpen, Brugge en Gent de handen in elkaar voor een experiment. Bijna tien jaar later zijn de cultureel-erfgoedconvenants uitgegroeid tot een stevig onderdeel van het cultureel-erfgoedbeleid in Vlaanderen en Brussel. Op dit moment zijn liefst