Op vrijdag 3 december organiseert Hogeschool Odisee een infomoment over de opleiding 'Erfgoed en onderwijs'. Deze opleiding richt zich tot iedereen die ervan droomt een eigen hedendaags cultureel-erfgoedproject te ontwikkelen, nieuwe contacten te leggen of een spannende samenwerking op touw te...
Wilt u een prikkelende erfgoedactiviteit voor kinderen en jongeren opzetten? Na deze opleiding kunt u uw eigen klas- of erfgoedpraktijk verrijken met innovatieve en creatieve erfgoedactiviteiten voor kinderen en jongeren.
Crowdfunding – letterlijk ‘fondsen (funding) zoeken via het publiek (crowd)’ of publieksfinanciering is vandaag een laagdrempelige en participatieve manier om allerlei projecten financieel mogelijk te maken. Maar hoe begint u eraan?
Experten van CEMPER, hét Centrum voor Muziek- en Podiumerfgoed maken u wegwijs in de belangrijkste richtlijnen rond archiefzorg en haar dienstverlening op dat vlak. Aansluitend maakt u kennis met enkele good practices.
Op 10 en 11 december 2020 brengt de conferentie Cultural Heritage for Mental Health voor de tweede keer experten uit heel de wereld en verschillende sectoren samen. Online én in het Gentse Museum Dr. Guislain.
Op dinsdag 26 november 2019 bliezen de medewerkers van archieven, erfgoedbibliotheken, erfgoedcellen, documentatiecentra, musea, restauratieateliers, onderzoeksinstellingen, vrijwilligersorganisaties en tal van beleidsmakers verzamelen in hetpaleis in Antwerpen voor de 9e editie van het Groot
Anno 2019 zijn kunststeden, de VGC en intergemeentelijke samenwerkingsverbanden volop bezig met de opmaak van een subsidieaanvraag voor een cultureel-erfgoedconvenant. Een tijds- en arbeidsintensief traject, maar ook hét moment om grondig na te denken over het verleden en de toekomst van uw
Op 22 januari 2018 organiseerde FARO i.s.m. ICOM-België-Vlaanderen in M Leuven een discussienamiddag over de ICOM-definitie. We nodigden daarvoor François Mairesse uit, ICOFOM-voorzitter en tevens professor museologie aan de Sorbonne. François Mairesse gaf eerst een introductie waarin hij de
Van documenten kan je leren. Dat is, in het kort, het uitgangspunt van de werkgroep LeerDok. LeerDok werd opgericht door medewerkers van de erfgoedorganisaties Amsab-ISG, AMVB, ADVN, FARO, FelixArchief, de Koninklijke Bibliotheek van België en Letterenhuis. Zij zijn ervan overtuigd dat archieven
Onder de verzamelnaam ‘Buurten met erfgoed’ organiseerden tal van scholen, verspreid over uiteenlopende gemeenten, verschillende activiteiten voor hun leerlingen rondom het lokale erfgoed aanwezig in de schoolbuurt. Ze deden dat vanuit de overtuiging dat het leren kennen en begrijpen van de wereld