Buurten met erfgoed laat leerlingen kennismaken met erfgoed in de omgeving van de school. Hiertoe starten (lokale) erfgoedorganisaties een schooljaar lang een traject op samen met leerkrachten; vaak onder begeleiding van de erfgoedcel. Gezamenlijk werken ze zo een of meerdere lesactiviteit(en) uit
Aan de hand van duidelijke situaties en voorbeelden geven we een inkijk in de praktijk. Zoals in een echt dokterskabinet kunt u bij ons terecht met al uw vragen over inclusief taalgebruik.
Staat u ook in de frontlinie bij het uitbouwen van een hergebruikbeleid voor uw erfgoedcollectie? In dit webinar geeft Politeai u richtlijnen, do’s and don’ts, checklists … Vertrekpunt is de wetgeving voor hergebruik van overheidsgegevens die van toepassing is op de erfgoedsector.
Zowel Cultuurkuur, Klasse/Lerarenkaart als Archief voor Onderwijs zijn grote en krachtige onderwijspartners en -platformen. Maar hoe kan u als erfgoedorganisatie met hen samenwerken om uw aanbod of collectie bij het lerarenkorps bekend te maken?
In deze sessie maken we u wegwijs in het platform Erfgoedwijs.be en begeleiden we u stap voor stap om uw educatief materiaal te posten.
Tijdens deze praktische workshop gaan we samen met Fred Versonnen aan de slag. U ontdekt al doende wat het effect is van verteltechnieken, zoals het vertragen en versnellen, het inzetten van zintuiglijke elementen, het opzetten van spanningsbogen en het gebruik van stiltes.
Op initiatief van de ‘Gebruikersgroep cultureel erfgoed en auteursrecht’ organiseren we een infosessie over de gewijzigde Belgische auteurswet. U krijgt een actueel overzicht van advocaat Joris Deene over alle wijzigingen en ‘nieuwigheden’ in deze wetgeving.
De methode van Buurten met erfgoed wordt al enkele jaren succesvol toegepast in het lager onderwijs. In de schooljaren ‘19-‘20 en ‘20-’21 startten ook een aantal piloottrajecten in het secundair onderwijs. En met succes!
Op welke manieren kunnen we de complexe interacties tussen mensen en erfgoed en/of kunst en mensen onderling onderzoeken? Op vraag van Museum Kunst & Geschiedenis en FARO gaat Prof.dr.Hester Dibbits in gesprek over de methode emotienetwerken.
Het onderzoeksproject 'Archipel: Network-centric approach to sustainable digital archives' ging tussen oktober 2009 en september 2011 op zoek naar de technische en organisatorische uitdagingen van digitale langetermijnarchivering. Het Archipel-samenwerkingsverband ging na hoe een netwerkgerichte