Basiscursus Marketing in de cultureel-erfgoedsector 

Dit is een vorming van verschillende partners, waaronder FARO.

Marketing wordt vaak geassocieerd met het verkopen van producten en diensten en het maximaliseren van winst. Logischerwijs komt u dan al snel terecht bij traditionele commerciële organisaties zoals banken, online retailers, verzekeringsmaatschappijen en luchtvaartmaatschappijen, die hun producten door middel van een goed uitgekiende marketingstrategie aan de consument proberen te verkopen. 

Marketing beperkt zich vandaag echter niet tot deze typische ondernemingen. Verschillende organisaties in de cultuur-, social-profit- of non-profitsector maken vandaag ook gretig gebruik van marketing om hun bekendheid te vergroten of om hun producten en diensten extra in de verf te zetten. Dat geldt ook voor organisaties uit de cultureel-erfgoedsector. 

Proberen inschatten waar de markt precies naar op zoek is, weten wat de markt verwacht en op basis daarvan een duidelijke meerwaarde proberen creëren voor de consumenten of klanten zijn basisaspecten van marketing die voor iedere organisatie relevant zijn. De afstemming van het product- en/of dienstenaanbod op deze inzichten, het zetten van de juiste prijs en het klaar en duidelijk communiceren over dit aanbod zijn slechts een aantal acties die leiden naar meer impact. 

Marketing vandaag gaat overigens veel verder dan het klassieke ‘proberen verkopen’, maar omvat ook het creëren van een goede klantervaring of het omgaan met eventuele ontevredenheid van klanten. 

Binnen de cultuur-, social-profit- of non-profitsector is marketing nog niet echt ingeburgerd, en wordt het soms wat argwanend bekeken. Marketing ‘denken en doen’ is echter cruciaal geworden in de huidige economie, dus ook voor organisaties in deze sector. Tijdens deze opleiding krijgt u de belangrijkste inzichten aangereikt die niet alleen de voordelen van marketing voor de cultuur-, social-profit- of non-profitsector aantonen, maar ook hands-on aanbevelingen die meteen te implementeren zijn. 

FARO, Socius en De Ambrassade organiseren met BAM (Belgian Association of Marketing) een opleiding die antwoorden biedt op prangende vragen als:

  • Wat hebt u nodig om een praktisch werkbaar stappenplannen uit te werken om het marketing ‘denken en doen’ in de praktijk toe te passen?
  • Hoe vertaalt u uw beleidsplan in een concreet marketingplan?
  • Hoe kunt u uw project(en)/organisatie/initiatief/evenement/… in de huidige economie succesvol vermarkten?
  • Op welke manier zet u marketinginstrumenten succesvol in? En hoe kunt u meten of u al dan niet goed bezig bent met o.a. prijs en promotie?

Wat neemt u mee naar huis? Na deze opleiding kunt u aan de slag met:

  • het uitwerken van een waardepropositie, gestoeld op de organisatievisie en missie,
  • het actief luisteren naar klanten en consumenten,
  • het ontwikkelen van een marketingstrategie en deze vertalen naar product, prijs en promotie,
  • het ‘cocreëren’ van waarde samen met klanten en andere stakeholders,
  • het verbeteren van de klantervaring aan de hand van ‘customer journeys’.

Behandelde topics gedurende de opleiding

  • Marktanalyse
  • Marketingstrategie: segmentatie, targeting, positionering
  • Uitwerken van het marketingprogramma: product, prijs, plaats, promotie
  • Marketingprogramma 2.0: van push-marketing naar cocreatie
  • Het managen van de klantervaring
  • Omgaan met klantenontevredenheid

De sessies zullen ruim gestoffeerd worden met voorbeelden uit de cultuur-, social-profit- en/of non-profitsector.

Praktisch

  • Dinsdag 22 oktober (Belpairegebouw, lokaal 03.N.05), dinsdag 12 november (Belpairegebouw, lokaal Belpaire 03.N.05)  en dinsdag 19 november (De Ambrassade), telkens van 9.30 tot 16.30 uur. 
  • Voor iedereen die echt werk wil maken van marketing in haar of zijn organisatie: communicatie- en/of marketingmedewerkers of -verantwoordelijken, zakelijke coördinatoren en leidinggevenden. En ruimer, voor iedereen die meer publiek en resultaten wil boeken.

Over de docent

Prof. dr. Yves Van Vaerenbergh is hoogleraar marketing aan de KU Leuven. Hij doet onderzoek naar de marketing van diensten, klantenservice, en het managen van de klantervaring. Zijn onderzoek werd gepubliceerd in de meest hoogstaande wetenschappelijke tijdschriften (bv. Journal of the Academy of Marketing Science of Journal of Service Research). In 2022 ontving hij de Emerging Service Scholar Award van de American Marketing Association. Deze award wordt jaarlijks toegekend aan de persoon die wereldwijd het meeste impact heeft gegenereerd met zijn of haar onderzoek in de eerste tien jaar na het behalen van het doctoraat. Daarnaast won hij meerdere awards voor onderzoek, onderwijs, en service.

Hij gaf wereldwijd keynotes en presentaties op conferenties, en was gastprofessor aan verschillende binnen- en buitenlandse universiteiten. Hij gaf (strategisch) marketingadvies aan verschillende organisaties, gaande van startups, KMOs tot multinationals. In 2020 richtte hij samen met vier andere partners KALEPA op (een spin-offbedrijf van de KU Leuven) dat organisaties helpt om klantgerichter te denken en te worden.

Tarieven

De deelnameprijs bedraagt 550 euro. Inbegrepen in deze prijs zijn koffie, thee, water en een broodjeslunch ’s middags. Ook de publicatie Marketing toegepast van Johan Vanhaverbeke (t.w.v. 54 euro), het handboek, is inbegrepen, net als een jaar lidmaatschap Friends of BAM. Daardoor krijgt u toegang tot de online vakbibliotheek van BAM, maakt u deel uit van de voornaamste marketingcommunity van België, wordt u uitgenodigd voor exclusieve evenementen en krijgt u de kans om deel te nemen aan evenementen, aan een vriendenprijs.

Praktische info

Begindatum
Locatie
Marie-Elisabeth Belpairegebouw, Simon Bolivarlaan 17, 1000 Brussel en De Ambrassade, Leopoldstraat 25, 1000 Brussel
Lesgevers
Yves Van Vaerenbergh
Prijs
550 euro
Meer info

Inschrijven kan via deze link.

Heeft u specifieke wensen of noden om uw deelname mogelijk te maken? Contacteer dan de contactpersoon van deze vorming.

Contactpersoon

Elders op FARO

Wat is er nieuw in de FARO-bibliotheek? Dankzij ons handige en dynamische collectie-overzicht blijft u op de hoogte van de ...
Tijdens een internationale conferentie, meegeorganiseerd door FARO, werden de aanbevelingen gepresenteerd aan beleidsmakers van regionaal, nationaal en Europees niveau.
Waarom worden musea geregeld geviseerd door klimaatactivisten? Deze eerste FARO-podcast gaat op zoek naar antwoorden op de (complexe) vraag hoe ...