Er is al jàren sprake van een museumplein tussen het MSK en het S.M.A.K. in Gent. Een plein dat een organische, voetgangervriendelijke verbinding tussen beide musea zou vormen. Dr. Marc Cosyns (UGent) maakte er een sprekende documentaire over.
Publiq presenteerde vorige week de eerste resultaten van een onderzoek naar de interesse van jongeren in (kunst)musea. Het onderzoek werd afgenomen door de onderzoeksgroep CuDOS van de UGent (vakgroep sociologie), en werd uitgevoerd op initiatief van Art United.
De nieuwe train-de trainer houdt het vizier gericht op Erfgoeddag 2021, opgezet vanuit het thema 'erfgoed en onderwijs'. Zoveel mogelijk leerlingen laten proeven van het erfgoed in hun omgeving, daar gaan we voor! Hopelijk u ook?
Erfgoed is overal, en erfgoed maakt nieuwsgierig. U kunt er heel veel kanten mee uit. De grote vraag is dan: hoe begint u er heel concreet aan? Hoe doet u dat, een prikkelende erfgoedactiviteit voor kinderen en jongeren opzetten?
In dit train-de-trainer-traject leert u een volledig Buurten met erfgoed-proces uit te tekenen en effectief op te starten, zodat het mogelijk kan uitmonden in schoolactiviteiten op Erfgoeddag 2021 (thema onderwijs!).
Zin om als onderwijsprofessional een hele dag ondergedompeld te worden in lezingen, workshops en rondleidingen? Dan is deze inspiratiedag zeker iets voor u.
Wie mag er in uw organisatie meedoen? Wie mag er meepraten? En wie mag er meebeslissen? Misschien antwoordt u spontaan: “Iedereen!”. Maar is dat wel echt zo?
De Nederlandse Koninklijke Bibliotheek in Den Haag vormde op 14 en 15 oktober 2019 het decor voor een bootcamp met Nina Simon en haar evenknie Lauren Benetua. Hun missie? Een beweging van 'change makers' uitbouwen over de hele wereld.
Net voor de zomervakantie lanceerde Krokuskriebels een onderzoek naar de toekomst van het gelijknamige evenement. Dit leverde flink wat reacties op. Ondertussen blijft familievriendelijkheid hoog op de agenda, met op 7 oktober de studiedag 'Focus op families'.
Buurten met erfgoed maakt leerkrachten van het basisonderwijs al enkele jaren warm om erfgoed als leermiddel te integreren in de klaspraktijk. Dankzij de ondersteuning van Cera starten we dit schooljaar met een gelijkaardig traject voor het secundair onderwijs.