Werkt u samen met jongeren? Als leerkracht of begeleider in een culturele vereniging? Dan is 'Next Generation, Please' beslist iets voor u. In 2015-2016 vond in BOZAR de eerste editie van ‘Next Generation, Please’ plaats, een project dat jongeren ertoe aanzet bewuste, creatieve burgers te worden die...
Onder de verzamelnaam ‘ Buurten met erfgoed ’ organiseerden tal van scholen, verspreid over uiteenlopende gemeenten, verschillende activiteiten voor hun leerlingen rondom het lokale erfgoed aanwezig in de schoolbuurt. Ze deden dat vanuit de overtuiging dat het leren kennen en begrijpen van de wereld
Het dagelijks leven in bezet gebied tijdens WOI zichtbaar en actueel maken door en voor kinderen, dat was de opdracht die vier West-Vlaamse erfgoedcellen (TERF, CO7, Kortrijk en Brugge) en de provincie West-Vlaanderen toevertrouwden aan KIDSCAM, een animatiefilmstudio voor kinderen en jongeren. Het...
Herinneringen voor de toekomst was een artistiek erfgoedtraject rond het Erfgoeddagthema 2015 (Erf!) en was een samenwerking tussen FARO, MUS-E en vijf erfgoedcellen in Vlaanderen en Brussel. Elke erfgoedcel selecteerde een lokale cultureel-erfgoedorganisatie en een school. Bij voorkeur was dit een
Voor de allereerste keer bundelen verschillende archieven en erfgoedbibliotheken (Vlaams, federaal, landelijk, lokaal en privé) de krachten. Samen hebben ze LeerDok ontwikkeld, een uitgebreid online educatief pakket voor het secundair onderwijs. En dat is niet toevallig. Er is namelijk steeds meer...
In het Jan-van-Ruusbroeckollege in Laken hebben de Vlaamse ministers Hilde Crevits en Sven Gatz samen met Het Vlaams Instituut voor Archivering (VIAA) het ‘Archief voor Onderwijs’ gelanceerd. Op dit educatief webplatform kunnen alle leerkrachten uit het leerplichtonderwijs terecht voor het gebruik...
FARO, LOCUS, VOWB en VVBAD beslisten om een derde beroepskwalificatiedossier voor de bibliotheeksector op te stellen: Bibliotheekdeskundige/informatiedeskundige. Eind augustus komt een werkgroep onder begeleiding van het Agentschap voor Kwaliteit in Onderwijs en Vorming (AKOV) daartoe voor een...
Een kwaliteitsvolle organisatie komt niet als vanzelf; de werking van een museum is immers een complex gegeven. Dit handboek licht alle facetten van integrale kwaliteitszorg op een compacte en gestructureerde manier toe. Het gidst u door het Cultureel Erfgoed Reflectie Instrument voor ZelfEvaluatie...
Voor haar eindwerk Cultuurmanagement onderzoekt Marianne Van Boxelaere de kritische succesfactoren van musea. Bedoeling is om nadien een abstract model te ontwikkelen om de prestaties van een museum te maximaliseren. Dit model zal ze toepassen op een Duits museum waar ze binnenkort stage zal doen...
De ICOM Code of Ethics for Museums werd vernieuwd. De herziene versie besteedt extra aandacht aan hedendaagse trends op gebied van e-publishing en design. De nieuwe versie van de ethische code kan u downloaden via de website van ICOM.